Πα 12 Αυγούστου 22
ΑρχικήΔελτία Τύπου 2011Δελτία Τύπου Οκτώβριος 201110-10-2011: Δελτίο Τύπου σχετικά με την ομιλία του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη, Χρήστου Παπουτσή, στη Βουλή, σε επίκαιρη ερώτηση...

10-10-2011: Δελτίο Τύπου σχετικά με την ομιλία του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη, Χρήστου Παπουτσή, στη Βουλή, σε επίκαιρη ερώτηση σχετικά με τη λήψη μέτρων περιορισμού του αριθμού των παράνομων μεταναστών

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ

Αθήνα, 10 Οκτωβρίου 2011

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Ομιλία του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη, Χρήστου Παπουτσή, στη Βουλή, σε επίκαιρη ερώτηση σχετικά «με τη λήψη μέτρων περιορισμού του αριθμού των παράνομων μεταναστών», του Βουλευτή του ΛΑ.ΟΣ (Β’ Αθηνών), κ. Κωνσταντίνου Αϊβαλιώτη

«Ο συνάδελφος κ. Αϊβαλιώτης, ο οποίος έχει θητεύσει στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο γνωρίζει πολύ καλά ότι αυτή την περίοδο η Ευρώπη βρίσκεται σε μια μεγάλη συζήτηση γύρω από το θέμα της Κοινής Μεταναστευτικής Πολιτικής. Δεδομένου ότι μεταναστευτική πολιτική δεν υπάρχει. Το ίδιο γίνεται και για την πολιτική Ασύλου, όπου η Ευρώπη ολόκληρη επιχειρεί να βρει κοινούς κανόνες για την απόδοση ασύλου στους μετανάστες. Γιατί και αυτό δεν υπάρχει. Είμαστε σε έναν κατεξοχήν τομέα όπου πολλά λέγονται και λίγα γίνονται. Γεγονός, όμως, που στην Ευρωπαϊκή Ένωση δημιουργεί σοβαρά προβλήματα, σοβαρές αδυναμίες, και δυστυχώς στο τέλος την πληρώνουν ορισμένα από τα κράτη- μέλη και ιδιαίτερα εκείνα που είναι περισσότερο εκτεθειμένα , όπως στην προκειμένη περίπτωση η Ελλάδα.

Η Ελλάδα αποτελεί πύλη εισόδου της ΕΕ αλλά ταυτόχρονα και τελευταία χώρα της ΕΕ , δηλαδή στην πραγματικότητα διαχειρίζεται τα ευρωπαϊκά σύνορα.

Ακριβώς για αυτό το λόγο, για το διπλό ρόλο που έχει στο ευρωπαϊκό οικοδόμημα η Ελλάδα, έχει και ευαίσθητο τομέα ευθύνης στο χώρο του Σένγκεν. Και εδώ αρχίζουν τα προβλήματα για τη δική μας χώρα. Γιατί; Άκουσα προηγουμένως να αναφέρεται ότι ίσως θα έπρεπε να βγάζουμε χαρτιά αναχώρησης από τη χώρα μας στους μετανάστες , έτσι ώστε να γνωρίσουν και οι άλλοι τι σημαίνει να υπάρχει τόση μεγάλη πίεση παράνομων μεταναστών όπως αυτή που δέχεται η ελληνική κοινωνία και την διαπιστώνει καθημερινά ο έλληνας πολίτης. Όμως, αυτό όπως γνωρίζετε πολύ καλά κ. συνάδελφε θα σημάνει άμεση αποβολή της χώρας από το Σένγκεν γιατί δεν θα έχουμε σεβαστεί στην πράξη τους κανόνες του Σένγκεν. Θα σας πω ένα παράδειγμα, η Ελληνική Αστυνομία και το Λιμενικό Σώμα έκαναν αυστηρούς ελέγχους στην Ηγουμενίτσα και στην Πάτρα. Ακριβώς επειδή κάνουν αστυνομικούς ελέγχους στην Ηγουμενίτσα και στην Πάτρα, η Ελλάδα δέχεται κριτική από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή διότι παραβιάζουμε τους κανόνες του Σένγκεν , όπου οφείλουμε να σεβόμαστε την ελεύθερη διακίνηση των πολιτών.

Μετατρέψαμε το σχεδιασμό και ο σχεδιασμός πλέον προβλέπει ότι όλοι οι έλεγχοι γίνονται εκτός των ορίων της λιμενικής ζώνης και σε ορισμένες περιπτώσεις και εκτός της πόλης. Αυτό δεν απαγορεύεται. Οι έλεγχοι είναι ακόμη πιο αυστηροί και υπάρχει αποτέλεσμα. Αλλά επισημαίνουμε μια αντίφαση.

Την ίδια στιγμή δεχόμαστε κριτική γιατί δεν κάνουμε αυστηρούς ελέγχους στα εξωτερικά σύνορα. Η κριτική είναι ότι δεν έχουμε επαρκείς δυνάμεις. Ήρθε ο Frontex αλλά μόλις ήρθε, ζήτησε αύξηση των ελληνικών δυνάμεων. Για την αύξηση όμως των ελληνικών δυνάμεων χρειάζονται πόροι και ανθρώπινο δυναμικό, ενώ την ίδια στιγμή η Ευρωπαϊκή Ένωση, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα δια της τρόικας εμποδίζουν την περαιτέρω ενίσχυση των δυνάμεών μας. Σας μιλώ λοιπόν για συγκεκριμένες αντιφάσεις, οι οποίες μας δημιουργούν σημαντικά προβλήματα.

Παρ’ όλα αυτά , θέλω να πιστεύω ότι όλοι αναγνωρίζουν ότι υλοποιούμε ένα πολύ σοβαρό πρόγραμμα, ένα πρόγραμμα το οποίο είναι εγκεκριμένο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή με 235 εκ ευρώ.

Όμως, προσκρούει σε ορισμένες αντιδράσεις στο εσωτερικό της ελληνικής κοινωνίας , σε ορισμένες περιπτώσεις δικαιολογημένες αντιδράσεις, γιατί λείπει η κουλτούρα λειτουργίας αυτού του θεσμικού οικοδομήματος. Για αντιμετωπιστεί το θέμα της παράνομης μετανάστευσης που είναι μείζον θέμα για την ελληνική κοινωνία και την ευρωπαϊκή κοινωνία πρέπει ταυτόχρονα να λειτουργούν τρεις παράγοντες.

Πρώτον , αποφασιστική λειτουργία των μηχανισμών για τους μετανάστες οι οποίοι βρίσκονται στο εσωτερικό της χώρας. Και εδώ η κατεύθυνση είναι μία. Όσοι είναι παράνομοι μετανάστες και δεν έχουν δικαίωμα παραμονής στη χώρα μας πρέπει να φύγουν είτε δια της οικειοθελούς αποχώρησης, είτε δια της απέλασης. Δεύτερον, για όσους μετανάστες δικαιούνται άσυλο πρέπει να λειτουργεί αποτελεσματικά ο αντίστοιχος μηχανισμός της χώρας μας έτσι ώστε να παίρνουν το άσυλο, όσοι το δικαιούνται , αμέσως. Και εφόσον πάρουν το άσυλο τότε θα έρθουμε στην περίπτωση που αναφέρατε, ότι θα μπορέσουν να έχουν ταξιδιωτικά έγγραφα για τις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ , όπου τελικά ενδιαφέρονται να φτάσουν, γιατί εκεί είναι εγκαταστημένες οι οικογένειές τους , ή έχουν περισσότερες ελπίδες για να βρουν δουλειά.

Τρίτον, είναι εκείνοι οι μετανάστες οι οποίοι έρχονται ομαδικά, διακόσιοι, τριακόσιοι καθημερινά , οι οποίοι δεν έρχονται και φεύγουν, αλλά συλλαμβάνονται. Και αυτό επιβαρύνει το ελληνικό κράτος με το κόστος φύλαξης , με το κόστος διατροφής , με το κόστος διακίνησης και το χειρότερο όλων ότι ταυτόχρονα μπαίνουμε και στο στόχαστρο της διεθνούς κοινότητας, του Συμβουλίου της Ευρώπης, των ΜΚΟ εντός και εκτός της χώρας, οι οποίοι παρατηρούν πλέον την ελληνική διοίκηση εάν και κατά πόσο σέβεται τα ανθρώπινα δικαιώματα των παράνομων μεταναστών που έχουν συλληφθεί. Σε ένα πρόσφατο Συμβούλιο Υπουργών , δέχθηκα πολύ σφοδρή επίθεση από ορισμένους συναδέλφους βουλευτές του γερμανικού κοινοβουλίου , που είχαν επισκεφθεί το Φυλάκιο στον Έβρο και είδαν ότι οι συνθήκες ήταν άθλιες, απαράδεκτες. Και είναι πράγματι άθλιες και απαράδεκτες.

Όταν δέχθηκα λοιπόν αυτή την επίθεση, αντέδρασα. Και είπα, επιτέλους συνειδητοποιήστε σε ποια φάση είμαστε στην Ελλάδα, ποια προσπάθεια κάνει ο ελληνικός λαός και ότι είναι αδιανόητο αυτή τη στιγμή να προσέθλει οποιοσδήποτε στην ελληνική Βουλή και να ζητήσει ένα μέρος του εθνικού προϋπολογισμού να διοχετευθεί για τη βελτίωση των συνθηκών κράτησης των παράνομων μεταναστών, που συλλαμβάνονται στα σύνορα τη στιγμή που κόβεται ένα μεγάλο ποσοστό του εισοδήματος του έλληνα πολίτη ως συμβολή στην εθνική προσπάθεια για να βγει η χώρα από την κρίση. Το κατανόησαν. Όμως, δυστυχώς δεν το κατανοούν όλοι. Δεν το κατανοούν οι ΜΚΟ, οι οποίες ενδιαφέρονται περισσότερο για την ικανοποίηση των ιδεών τους, με τις οποίες κι εγώ συμφωνώ. Όπως επίσης, δεν τον κατανοούν ορισμένοι άλλοι οι οποίοι ενδιαφέρονται για την εκμετάλλευση της ελπίδας των παράνομων μεταναστών να περάσουν και να φύγουν για άλλες χώρες. Και αναφέρομαι στους διακινητές. Σε αυτή τη γάγγραινα της σύγχρονης κοινωνίας, που στην πραγματικότητα είναι μέρος του διεθνούς οργανωμένου εγκλήματος. Των κυκλωμάτων αυτών που διακινούν τεράστια χρηματικά ποσά εμπορευόμενοι τις ζωές των ανθρώπων, για τους οποίους λαμβάνουμε αυστηρότατα μέτρα.

Η ελληνική πολιτεία έχει παρουσιάσει με ειδική απόφαση του υπουργικού συμβουλίου ένα πρόγραμμα, στο οποίο αναφέρθηκα προηγουμένως, και το οποίο περιλαμβάνει ενίσχυση των συνόρων μας και με τη δημιουργία του φράχτη, σε συνδυασμό με θερμικές κάμερες προκειμένου να αποτρέπεται η προσέγγιση, όχι η είσοδος , η προσέγγιση, των παράνομων μεταναστών και να ειδοποιούνται οι τουρκικές αρχές. Προβλέπεται επίσης η άμεση λειτουργία της Υπηρεσίας Ασύλου , της Αρχής Προσφυγών και των Υπηρεσιών Πρώτης Υποδοχής. Ανακοινώσαμε τα κέντρα κράτησης και αυτομάτως άρχισε η αντίδραση των τοπικών κοινωνιών ακόμα και εκεί που λειτουργούσαν εδώ και χρόνια κέντρα κράτησης. Κι εδώ στρέφομαι προς τη Βουλή των Ελλήνων , προς όλα τα πολιτικά κόμματα και ζητώ την υποστήριξη σε μια εθνική προσπάθεια η οποία αφορά το σύνολο της αντιμετώπισης της παράνομης μετανάστευσης. Δεν μπορεί να λειτουργήσει η Υπηρεσία Ασύλου, αν δεν λειτουργούν τα κέντρα κράτησης, δεν μπορούμε να καθαρίσουμε το κέντρο της Αθήνας αν δεν λειτουργούν κέντρα κράτησης και κέντρα πρώτης υποδοχής και δεν υπάρχει ταυτόχρονη ταυτοποίηση. Δεν μπορεί να λειτουργήσει ο μηχανισμός απέλασης και τα προγράμματα εθελοντικού επαναπατρισμού , αν δεν υπάρχουν κέντρα κράτησης. Επιτέλους, ας συνεργαστούν οι τοπικές κοινωνίες προκειμένου να διαμορφώσουν όσο το δυνατόν πιο γρήγορά αυτό το δίκτυο των κέντρων πρώτης υποδοχής και κράτησης προκειμένου να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα.

Όσον αφορά την εγκληματικότητα, η εγκληματικότητα επιβαρύνεται από το γεγονός ότι υπάρχει μεγάλος αριθμός παράνομων μεταναστών που δεν έχουν στον ήλιο μοίρα ιδιαίτερα σε μια χώρα που βρίσκεται σε οικονομική κρίση . Σε αυτή την κατεύθυνση και σε αυτό το σημείο προσπαθούμε με κάθε τρόπο, με υπεράνθρωπες προσπάθειες να δώσουμε λύση. Και δίνουμε λύσεις.

Δευτερολογία:

«Ας αρχίσω από το τέλος προς την αρχή. Ο φράχτης θα γίνει. Ήδη, ολοκληρώθηκε η διαδικασία κατάθεσης των προσφορών για την κατασκευή και γίνεται η αξιολόγηση των προσφορών. Δεκατέσσερις εταιρείες έχουν υποβάλει ήδη, τις προτάσεις τους και αναμένουμε τα αποτελέσματα. Ταυτόχρονα, ολοκληρώνεται και το δίκτυο με τις θερμικές κάμερες. Αυτό θα είναι έτοιμο πολύ νωρίτερα, ως το τέλος Νοέμβρη. Προχωρούν όλα τα έργα τα οποία χρειάζονται για τις υποστηρικτές υποδομές αυτού του έργου στον Έβρο. Συγχρόνως, όμως προχωρούμε και στην επέκταση του Φυλακίου, προκειμένου να δημιουργήσουμε έναν χώρο σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές αλλά κυρίως να αποσυμφορήσουμε το Φυλάκιο για το οποίο δεχόμαστε τόσο πολύ μεγάλη κριτική, για τις απαράδεκτες συνθήκες διαμονής των μεταναστών. Όμως, έχετε απόλυτο δίκιο ότι υπάρχει μια τεράστια δυσκολία στο σύνολο της χώρας να μπορέσουμε να τακτοποιήσουμε, να νοικοκυρέψουμε τα πράγματα. Η αλήθεια, είναι ότι προσπαθούμε με κάθε τρόπο να βάλουμε τάξη στο χάος. Πόσο εύκολο μπορεί να είναι αυτό. Είναι εξαιρετικά δύσκολο. Είναι τεράστια η προσπάθεια. Είναι υπεράνθρωπη η προσπάθεια και χρειάζονται πολλές συνέργειες. Για τους μετανάστες οι οποίοι βρίσκονται σε μια ημι-νόμιμη ή ημι –παράνομη κατάσταση, για πολλά χρόνια στην Ελλάδα, με την έννοια ότι είναι ενσωματωμένοι στην ελληνική κοινωνία, ενσωματωμένοι στις ελληνικές οικογένειες, χωρίς ποτέ να έχουν νόμιμη εργασία. Την ίδια στιγμή, υπάρχουν μετανάστες που είναι παράνομοι αλλά διακινούνται στον Ελλαδικό χώρο νομίμως αναμένοντας το πότε θα εκδικαστεί η υπόθεσή τους για να πάρουν άσυλο, ανεξάρτητα αν θα πάρουν ή όχι. Υπάρχουν μετανάστες οι οποίοι πρόκειται να φύγουν, πρόκειται να ενταχθούν στα προγράμματα οικειοθελούς αποχώρησης ή ακόμη και απέλασης και όμως περιμένουν νομίμως στην Ελλάδα, για ποιο λόγο λέτε; Γιατί οι πρεσβείες των χωρών τους δεν τους δίνουν τα ταξιδιωτικά έγγραφα ή καθυστερούν να δώσουν τα ταξιδιωτικά έγγραφα για να επιστρέψουν. Σε αυτό όλο το πρόβλημα όπως το περιγράφω με όλες τις επιπτώσεις που έχει σε κοινωνικό επίπεδο, στο επίπεδο της εγκληματικότητας, σε επίπεδο οικονομίας, προσπαθούμε να βάλουμε μια τάξη. Για να βάλουμε τάξη, θα χρειαστούμε πρώτα απ΄ όλα τη συνεργασία του Υπουργείου Υγείας και την έχουμε. Γι’ αυτό το λόγο υιοθετώντας και μια πρότασή σας – την οποία έκανε ο Πρόεδρός σας κ. Καρατζαφέρης και εδώ στη Βουλή, μια φορά, αλλά και σε κατ’ ιδίαν συναντήσεις – προωθούμε τη δημιουργία κάρτας υγείας για το μετανάστη, έτσι ώστε να μπορέσουμε να συμβάλουμε από τη μια πλευρά στην καταγραφή των μεταναστών προκειμένου να ξέρουμε πόσοι είναι αυτοί –τέλος πάντων – οι μετανάστες που βρίσκονται στη χώρα μας και ποιοί είναι με τα αποτυπώματά τους και με στοιχεία τους. Και ταυτόχρονα να είναι αυτοί οι οποίοι θα έχουν τη δυνατότητα να προσφύγουν στα ελληνικά νοσοκομεία όταν και αν χρειαστεί.

Την ίδια στιγμή, για να αποτρέψουμε βεβαίως, τη μετάδοση μεταδοτικών ασθενειών, όπως αυτό το οποίο συμβαίνει –δυστυχώς- στη Λακωνία, έξω από τη Νεάπολη, όπου υπάρχει αυτή την περίοδο ελονοσία. Είναι κρίμα για τις τοπικές κοινωνίες, για τους πολίτες, για τους ίδιους τους μετανάστες. Την ίδια στιγμή επιχειρούμε με τη συνεργασία του Υπουργού , κ. Κουτρουμάνη, να βάλουμε μια τάξη στην παράνομη εργασία. Και τι λέμε; Λέμε, σε συνεργασία με το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη να διαμορφώσουμε ένα πλαίσιο, ούτως ώστε, θα πληρώνονται μόνο εκείνοι οι οποίοι πληρώνουν το εργόσημο. Δηλαδή, μόνο εκείνοι οι οποίοι πληρώνονται νόμιμα. Και για να πληρωθεί το εργόσημο, θα πρέπει να έχουν καταγραφεί, να ξέρουμε ποιοι είναι, τι είναι και για ποιο λόγο έρχονται στην Ελλάδα νομίμως ή παρανόμως. Εάν είναι παρανόμως να μπουν στη διαδικασία απέλασης και απομάκρυνσης. Όπως σας είπα και στην πρωτολογία μου και σε αυτόν τον τομέα, έχουμε αυστηρότατη διεθνή επιτήρηση. Όχι μόνο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Έχουμε επιτήρηση από παντού. Από τον Ο.Η.Ε., από το Συμβούλιο της Ευρώπης, από τις Μ.Κ.Ο., από την κοινωνία των πολιτών. Κρινόμαστε, όχι απλώς στη δυνατότητά μας να υλοποιήσουμε τις πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά κυρίως για το αν και κατά πόσο σεβόμαστε τα Ανθρώπινα Δικαιώματα. Φανταστείτε, η Ελλάδα κρίνεται και αξιολογείται, η Ελλάδα που γέννησε τη Δημοκρατία – εδώ που γεννήθηκαν τα Ανθρώπινα Δικαιώματα –εάν και κατά πόσο σεβόμαστε τα Ανθρώπινα Δικαιώματα.

Δουβλίνο ΙΙ. Ανέλαβα την ευθύνη του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, πέρυσι τέτοια εποχή ακριβώς, τέλος Σεπτέμβρη. Από το πρώτο Συμβούλιο στο οποίο συμμετείχα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, έθεσα το θέμα της αναθεώρησης του Δουβλίνο ΙΙ. Ήμουν εγώ μόνος μου και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με την κ. Μάλμστρομ. Ουδείς έτερος. Κανένα από τα υπόλοιπα Κράτη, κανένας από τους άλλους συναδέλφους μου Υπουργούς έλαβαν το λόγο για να υποστηρίξουν αυτή την πρόταση. Σήμερα, ένα χρόνο, μετά μπορώ να σας πω ότι οι μισοί συνάδελφοί μου υποστηρίζουν την αναθεώρηση του Δουβλίνο ΙΙ. Όχι όμως όλοι. Η αναθεώρησή του χρειάζεται ομοφωνία. Υπάρχουν, δε, χώρες οι οποίες παίρνουν το λόγο με πολύ αυστηρό τόνο, λέγοντας ότι «εμείς δεν πρόκειται να συμφωνήσουμε ποτέ». Παρά το γεγονός ότι εγώ και άλλοι συνάδελφοι εξηγούμε με πολύ συγκεκριμένα νούμερα, γιατί ακριβώς χρειάζεται η αναθεώρηση του Δουβλίνο ΙΙ. Γιατί είναι ένα άδικο σύστημα. Ένα σύστημα που έγινε βιαστικά, χωρίς ακριβώς να γνωρίζουν τις επιπτώσεις. Και τώρα, που τις βλέπουμε τις επιπτώσεις σε μια χώρα όπως είναι η Ελλάδα, βλέπουμε ότι επιδρά αρνητικότατα στην ίδια τη δομή της ελληνικής κοινωνίας και στη ζωή των ανθρώπων, στη ζωή των πολιτών, εμείς επιμένουμε και θα επιμένουμε σε αυτή την κατεύθυνση. Όμως, στο μεσοδιάστημα χρειαζόμαστε να παίρνουμε μέτρα. Μέτρα ενίσχυσης των συνόρων, μέτρα ενίσχυσης της Ελληνικής Αστυνομίας, μέτρα ενίσχυσης της επιχειρησιακής δυνατότητας του Λιμενικού Σώματος- Ελληνικής Ακτοφυλακής. Δημιουργία Κέντρων σε συνεργασία με τις τοπικές κοινωνίες. Συνέργιες με τα άλλα υπουργεία για την αντιμετώπιση των μεταναστών οι οποίοι μετακινούνται δεξιά και αριστερά. Και κυρίως μέτρα ασφάλειας εκεί όπου εκδηλώνεται εγκληματικότητα Ελλήνων και ξένων. Όχι μόνο ξένων. Ξένων και Ελλήνων. Σας ευχαριστώ πολύ κ. Πρόεδρε.

Τελευταίες Αναρτήσεις