Τρ 27 Σεπτεμβρίου 22
ΑρχικήΔελτία Τύπου 2011Δελτία Τύπου Μάρτιος 201110-03-2011: Ομιλία του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη κ.Χρήστου Παπουτσή κατά τη συζήτηση στη Βουλή του Σχεδίου Νόμου για «Σύσταση...

10-03-2011: Ομιλία του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη κ.Χρήστου Παπουτσή κατά τη συζήτηση στη Βουλή του Σχεδίου Νόμου για «Σύσταση Γραφείου Αντιμετώπισης Περιστατικών Αυθαιρεσίας στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και άλλες διατάξεις»

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ

Πέμπτη 10 Μαρτίου 2011

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Ομιλία Υπουργού Προστασίας του Πολίτη κ. Χρήστου Παπουτσή κατά τη συζήτηση στη Βουλή του Σχεδίου Νόμου για «Σύσταση Γραφείου Αντιμετώπισης Περιστατικών Αυθαιρεσίας στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και άλλες διατάξεις».

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Όσον αφορά στη σύσταση του Γραφείου Αντιμετώπισης Περιστατικών Αυθαιρεσίας, είναι γνωστό σε όλους μας ότι στον τομέα του πειθαρχικού ελέγχου του προσωπικού των σωμάτων ασφαλείας, υπάρχει εδώ και δεκαετίες, ίσως και από γενέσεως του ελληνικού κράτους, ένα κενό ελέγχου. Ένα κενό που οι σύγχρονες δημοκρατίες το έχουν ήδη αντιμετωπίσει.

Ένα κενό για το οποίο η χώρα μας έχει δεχθεί την κριτική των διεθνών οργανισμών και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αλλά και καταδίκες της χώρας μας από τα ευρωπαϊκά δικαστήρια για τις σοβαρές μας ελλείψεις στο πειθαρχικό δίκαιο.

Η σύσταση του Γραφείου Αντιμετώπισης Περιστατικών Αυθαιρεσίας αποτελεί, σήμερα, ένα γενναίο βήμα ευνομίας για τη χώρα.

Προφανώς παραμένει η ανάγκη για μια ευρεία μεταρρύθμιση στο πειθαρχικό δίκαιο ολόκληρου του δημόσιου τομέα, αλλά για εμάς, όσον αφορά το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, είναι ένα πρώτο βήμα.

Ένα πρώτο βήμα με το οποίο δημιουργείται ένας θεσμός με εχέγγυα ανεξάρτητης και αμερόληπτης πειθαρχικής κρίσης.

Η αμερόληπτη κρίση στοχεύει στην προστασία του πολίτη από πράξεις αυθαιρεσίας. Τι κάνουμε.

Επιχειρούμε να ενισχύσουμε το αίσθημα ασφάλειας και εμπιστοσύνης των πολιτών προς τα σώματα ασφαλείας. Θέλουμε οι πολίτες να γνωρίζουν ότι ο αστυνομικός, ο λιμενικός, ο πυροσβέστης, είναι άτομα στα οποία μπορεί να έχει απόλυτη εμπιστοσύνη. Πρέπει να έχει απόλυτη εμπιστοσύνη. Και τα οποία σε κάθε περίπτωση λειτουργούν με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον και την προστασία των δικαιωμάτων των ιδίων των πολιτών.

Θέλουμε να δώσουμε μια ισχυρή ώθηση στην αλλαγή της νοοτροπίας αλλά και στον εκδημοκρατισμό των σωμάτων ασφαλείας, αναδεικνύοντας την υποχρέωση του σεβασμού των πολιτών και των αρχών του κράτους δικαίου.

Για την Υπηρεσία Εσωτερικών Υποθέσεων της Ελληνικής Αστυνομίας και του Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής, αυτές οι διατάξεις έχουν ως στόχο την αντιμετώπιση αδικημάτων όσων ασκούν κρατικές λειτουργίες, αλλά αυτή τη φορά και αδικημάτων που συνιστούν διαφθορά σύμφωνα με τη Σύμβαση του Ο.Η.Ε. για τη διαφθορά. Αυτό είναι που δεν εφαρμόζεται μέχρι στιγμής στη χώρα μας και αυτό ακριβώς κάνουμε. Όμως, ανταποκρινόμαστε και στην απαίτηση της κοινωνίας να λάβουμε αυστηρά μέτρα για την αντιμετώπιση της διαφθοράς στο δημόσιο τομέα.

Όσο η ελληνική πολιτεία μένει απαθής ως προς τη διαφθορά, τόσο θα χάνουν οι πολίτες την εμπιστοσύνη τους προς τις κρατικές υπηρεσίες και τους θεσμούς. Και τόσο θα υπονομεύεται στα θεμέλιά του το δημοκρατικό πολίτευμα και οι αξίες του.

Για πρώτη φορά λοιπόν στην Ελλάδα περιλαμβάνουμε στο πεδίο ελέγχου της Υπηρεσίας Εσωτερικών Υποθέσεων και της Ελληνικής Αστυνομίας και του Λιμενικού Σώματος τους υπαλλήλους και αξιωματούχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των άλλων Διεθνών Οργανισμών. Και θέλω να είμαι απολύτως σαφής.

Είναι κοινό μυστικό πια, όχι μόνο εδώ στην Ελλάδα σε όλα τα Κράτη-Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και βεβαίως και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Είναι κοινό μυστικό ότι ιδίως στον τομέα των κοινοτικών κονδυλίων έχουν ανθίσει πολύ τα φαινόμενα της διαφθοράς. Υπάρχει συνεργασία πολιτών κρατών-μελών και των υπαλλήλων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Εξάλλου, ακριβώς λόγω αυτής της πραγματικότητας, η ίδια η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει συστήσει μηχανισμούς ελέγχου των υπαλλήλων της.

Τώρα λοιπόν εμείς επεκτείνουμε τον έλεγχο αυτό και στους αξιωματούχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και των άλλων διεθνών οργανισμών που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα.

Επομένως, όλοι θα μπαίνουν στο μικροσκόπιο της Υπηρεσίας Εσωτερικών Ελέγχων. Το τονίζω. Για τα θέματα που αποτελούν διαφθορά, που ορίζονται ως διαφθορά.

Επιτρέψτε μου, όμως να αναφερθώ και σε μία ακόμη πρωτοβουλία που δεν ξέρω γιατί, αλλά η αντιπολίτευση συνηθίζει να την ξεχνάει. Γιατί αυτή η πρωτοβουλία έρχεται ακριβώς να δέσει, να κουμπώσει, με αυτήν την πρωτοβουλία που ήδη έχουμε αναλάβει. Αναφέρομαι στη σύσταση της Οικονομικής Αστυνομίας. Αυτή έχει σαν βασικό στόχο τη δίωξη του οικονομικού εγκλήματος και αποτελεί σε συνδυασμό με τις άλλες επιλογές για την αναβάθμιση των οικονομικών υπηρεσιών, των υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών και της Δικαιοσύνης, την κεντρική πολιτική της Κυβέρνησης για μετωπική σύγκρουση με το οικονομικό έγκλημα σε κάθε επίπεδο.

Επιπλέον με το σχέδιο νόμου προχωρούμε στη Σύσταση Αυτοτελούς Υπηρεσίας για τον συντονισμό των χρηματοδοτούμενων από ευρωπαϊκά προγράμματα επιχειρησιακών και αναπτυξιακών δράσεων του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη.

Αυτή η Υπηρεσία θα αποτελεί και την υπεύθυνη Εθνική Αρχή που λειτουργεί στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Ταμείου Εξωτερικών Συνόρων και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Επιστροφών στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού προγράμματος «Αλληλεγγύη και Διαχείριση μεταναστευτικών ροών».

Οι προδιαγραφές της νέας Υπηρεσίας είναι ακριβώς αυτές που θέτει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για τις αντίστοιχες υπηρεσίες των Κρατών-Μελών, κάτι που μέχρι σήμερα δεν υπήρχε στη χώρα μας και βεβαίως δεν υπήρχε ούτε στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.

Αυτή η ρύθμιση αποτελεί το αναγκαίο συμπλήρωμα στις πολιτικές που αναπτύσσει το υπουργείο μας σχετικά με την αντιμετώπιση της ανεξέλεγκτης μετανάστευσης στη χώρα, αλλά και κάθε άλλου ζητήματος που άπτεται των δράσεων του υπουργείου με κοινοτική χρηματοδότηση και αναφέρομαι στον εκσυγχρονισμό των μέσων, την ανάπτυξη των μεθόδων και την εκπαίδευση προσωπικού, θέματα που εντάσσονται έτσι κι αλλιώς στο εθνικό πρόγραμμα δράσης για τη διαχείριση των παράνομων μεταναστευτικών ροών προς τη χώρα μας. Είναι πρωταρχικής, λοιπόν, σημασίας να λειτουργήσουν οι θεσμοί. Οι θεσμοί που δημιουργήθηκαν με το νόμο 3907 του 2011 που εισηγήθηκε το Υπουργείο μας και ψήφισε η Βουλή των Ελλήνων.

Έρχομαι τώρα στο θέμα των πυροσβεστών. Συνιστάται στο Πυροσβεστικό Σώμα μία ιδιαίτερη κατηγορία προσωπικού με την ονομασία «Πυροσβέστες πενταετούς υποχρέωσης», η οποία προβλέπεται να υποκαταστήσει σταδιακά το θεσμό του Εποχικού Πυροσβέστη.

Θα έχουν ως κύριο καθήκον τη δασοπυρόσβεση και τη δασοπροστασία. Θα επικουρούν όμως παράλληλα το πυροσβεστικό προσωπικό και σε όλα τα υπόλοιπα καθήκοντά του.

Με το «νέο αίμα» που θα εισέλθει στο Πυροσβεστικό Σώμα, θα καλυφθούν με επάρκεια πολλές από τις ελλείψεις του, ενώ παράλληλα θα αξιοποιηθεί στο μέγιστο βαθμό η πολύτιμη εμπειρία των ανθρώπων αυτών που έχουν ήδη υπηρετήσει ως εποχικοί πυροσβέστες.

Επί χρόνια οι εποχικοί πυροσβέστες έχουν προσφέρει τα μέγιστα ιδιαίτερα στον τομέα της δασοπυρόσβεσης.

Μέσα σε μία πολύ δύσκολη για τη χώρα μας και την οικονομία μας συγκυρία – και εννοώ την οικονομική συγκυρία – ερχόμαστε να θέσουμε ένα τέλος στην ανασφάλεια των εποχικών Πυροσβεστών, με τη δημιουργία αυτής της ειδικής κατηγορίας στο Πυροσβεστικό Σώμα των «Πυροσβεστών πενταετούς υποχρέωσης».

Σε αυτή την κατηγορία, όσοι ενταχθούν με τις διαδικασίες που προβλέπουν οι διατάξεις του άρθρου, θα καταλαμβάνουν επί θητεία οργανικές θέσεις.

Ως Πυροσβέστες πενταετούς υποχρέωσης θα έχουν δικαίωμα πρόσληψης, με σύστημα φυσικά αντικειμενικών κριτηρίων, και οι πολίτες που προβλέπονται από τις σχετικές διατάξεις του νομοσχεδίου όπως τροποποιήθηκαν μετά από τις παρεμβάσεις των συναδέλφων , και των εισηγητών κατά τη διάρκεια της συζήτησης στην επιτροπή. Επιπλέον, ορίζονται τα κριτήρια πρόσληψης, η διαδικασία ανανέωσης της θητείας. Και επειδή προσέτρεξα ξανά κ. Παυλόπουλε -μετά την παρατήρησή σας προηγουμένως- θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι ήδη έχει γίνει δεκτή η παρατήρησή σας, με το ‘τουλάχιστον’ και ήδη έχει συμπεριληφθεί. Το λέω αυτό γιατί καταλαβαίνω και ήταν μια δίκαιη παρατήρηση που κάνατε και στη διάρκεια της Επιτροπής. Θέλω όμως να πω ότι όλες οι ρυθμίσεις, οι οποίες προτείνονται στο άρθρο το συγκεκριμένο άρθρο και οι τροποποιήσεις που κάναμε σήμερα μετά τις υποδείξεις του εισηγητού της πλειοψηφίας κ. Ευτύχη Δαμιανάκη, αλλά και των άλλων συναδέλφων, όπως επίσης και της Επιστημονικής Επιτροπής της Βουλής, έχουν σταθμιστεί με βάση το δημόσιο συμφέρον και τις πραγματικές ανάγκες του Πυροσβεστικού Σώματος. Είναι αυτονόητο φυσικά ότι η πρόσληψη θα γίνει με απολύτως διαφανείς διαδικασίες και εγγυήσεις που προσφέρουν τα αντικειμενικά κριτήρια, καθώς και ο έλεγχος από ανεξάρτητη επιτροπή στην οποία θα συμμετάσχει και ο εκπρόσωπος του ΑΣΕΠ. Και βεβαίως – επανέρχομαι στην παρατήρηση του κ. Παυλόπουλου – έχουμε ειδική πρόνοια για τους εθελοντές πυροσβέστες, όχι μόνο για τη διαδικασία της μοριοδότησης των υποψηφίων πυροσβεστών πενταετούς θητείας στις περιπτώσεις που θα συμμετάσχουν στους διαγωνισμούς, αλλά επιπλέον, επειδή στο Υπουργείο βρήκα μια εξαιρετική δουλειά η οποία είχε γίνει από τις υπηρεσίες στο παρελθόν σχετικά με τους εθελοντές πυροσβέστες, θα ήθελα με την ευκαιρία αυτή να ανακοινώσω στο σώμα ότι προτιθέμεθα με τον συνάδελφο κ. Μανώλη Όθωνα να παρουσιάσουμε μια ολοκληρωμένη πρόταση η οποία αφορά τον εθελοντισμό στα Σώματα Ασφαλείας. Βεβαίως θα συμπεριλάβουμε και τους Εθελοντές Πυροσβέστες, αλλά και τους εθελοντές οι οποίοι προσφέρονται για τις δράσεις και τις αρμοδιότητες του Λιμενικού Σώματος, όπως επίσης και για τις δράσεις που προσφέρονται για τη λειτουργία της Αστυνομίας Πόλεως και της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας. Όσον αφορά πάντοτε την προστασία του πολίτη.

Μία άλλη σημαντική ρύθμιση του νομοσχεδίου είναι η κατάργηση της Ελληνικής Αγροφυλακής, οι αρμοδιότητες της οποίας μεταφέρονται στο Υπουργείο περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και ασκούνται τώρα από τις κατά τόπους Δασικές Υπηρεσίες.

Αυτή η πολιτική επιλογή ήταν γνωστή σε όλους ως κεντρική πολιτική δέσμευση και πρόθεση της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ. Τις θέσεις του ΠΑΣΟΚ επ’αυτού και τις δικές μου προσωπικά, επανειλημμένως τις είχαμε εκφράσει στη Βουλή και επομένως θεωρώ ότι δεν χρειάζεται να επεκταθώ ξανά σήμερα σε αυτή τη συζήτηση. Θα αρκεστώ μόνο στο να υπενθυμίσω ότι είχαμε καταγγείλει το 2007 την επανασύσταση της Αγροφυλακής ως μια διαδικασία – παρωδία.

Σήμερα, το προσωπικό της Αγροφυλακής μετατάσσεται στις Δασικές Υπηρεσίες του τόπου που υπηρετεί, με κεντρικό στόχο, με αποκλειστικό στόχο, την ενίσχυσή τους στο δύσκολο έργο του ελέγχου και της προστασίας των δασικών και αγροτικών οικοσυστημάτων και βεβαίως και του φυσικού περιβάλλοντος.

Επισημαίνω επίσης τη ρύθμιση η οποία περιλαμβάνεται στο σχέδιο νόμου για τη διάθεση στις αστυνομικές αρχές και τις υπηρεσίες του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής των χερσαίων, πλωτών και εναερίων μεταφορικών μέσων που έχουν κατασχεθεί ως αντικείμενα λαθρεμπορίας, ή ως μεταφορικά μέσα ναρκωτικών ουσιών, λαθρεμπορευμάτων ή λαθρομεταναστών και ως μέσα παράνομης διακίνησης όπλων και αρχαιοτήτων.

Επίσης, θεσπίζεται η καταβολή ανταλλάγματος από τρίτους προς την Ελληνική Αστυνομία για τις περιπτώσεις παροχής υπηρεσιών που υπερβαίνουν το μέτρο που αναλογεί στο πλαίσιο της αποστολής της. Και επειδή αναφέρθηκε και ο συνάδελφος του ΚΚΕ κ. Σκυλλάκος σε αυτό, είναι γνωστό σε όλους σας ότι πολλές φορές η αστυνομία εκτελεί χρέη που δεν έχουν να κάνουν με την κύρια αποστολή της.

Για παράδειγμα, παρέχει προστασία σε ιδιωτικές χρηματαποστολές, σε μεταφορές καλλιτεχνικών έργων, ιδιωτικών συλλογών ή αγαθών μεγάλης αξίας, υπηρεσίες εκπαίδευσης σε ιδιώτες κλπ. Αυτά τα καθήκοντα μπορεί να βρίσκουν μια αιτιολογική βάση στην ανάγκη να υπάρχει ασφάλεια σε τέτοιες λειτουργίες, έχουν όμως και ένα δημοσιονομικό κόστος, το οποίο είναι απαράδεκτο να επωμίζεται ο κρατικός προϋπολογισμός.

Γι’ αυτό προβλέπουμε ότι θα καταβάλλονται τέλη και ότι τα καταβαλλόμενα τέλη θα διατίθενται για την αναβάθμιση του εξοπλισμού και της υποδομής των αστυνομικών υπηρεσιών, ενώ το 4% των εσόδων που προέρχονται από παροχή υπηρεσιών σε μη δημόσιες υπηρεσίες θα περιέρχεται στα ασφαλιστικά ταμεία του προσωπικού.

Τέλος, θέλω να σταθώ επίσης στα θέματα συνδικαλιστικού ενδιαφέροντος που ρυθμίζονται με το παρόν σχέδιο νόμου.

Εδώ γνώμονας υπήρξαν αφενός τα αιτήματα των συνδικαλιστικών φορέων των αστυνομικών, και αφετέρου η εξυπηρέτηση της καλύτερης εκπροσώπησης των εργαζομένων. Έτσι, κρίναμε αναγκαία την βελτίωση της εκπροσώπησης των συνοριοφυλάκων και των ειδικών φρουρών. Γι’ αυτό επιτρέπεται πλέον η συμμετοχή τους είτε στις πρωτοβάθμιες ενώσεις τους είτε στις οικείες οργανώσεις αστυνομικών υπαλλήλων.

Κατόπιν, σε δεύτερο βαθμό, δίδεται η δυνατότητα στις πρωτοβάθμιες οργανώσεις τους να μετέχουν στις αντίστοιχες ομοσπονδίες, είτε τις δικές τους είτε αυτές των αστυνομικών υπαλλήλων. Επιπλέον, παρέχεται η δυνατότητα να ιδρύονται πρωτοβάθμιες συνδικαλιστικές οργανώσεις σε επίπεδο Αστυνομικών Διευθύνσεων. Δικαιολογητική βάση της συγκεκριμένης ρύθμισης είναι η ανάγκη και μόνο αυτή, για καλύτερη και πληρέστερη εκπροσώπηση των αστυνομικών σε πρώτο βαθμό.

Ως εκ τούτου λοιπόν, ο συνδυασμός στη σκέψη μας της αναλογικής εκπροσώπησης, της αποκεντρωμένης εκπροσώπησης, της δημοκρατικής εκπροσώπησης και των ρυθμίσεων που έρχονται όσον αφορά στον συνδικαλιστικό νόμο, επιβεβαιώνει την κατεύθυνση που έχουμε και διαψεύδει ρητά και κατηγορηματικά τις εκτιμήσεις όλων των συναδέλφων που προχώρησαν πάρα πολύ μακριά, θεωρώντας ότι γίνεται μία επέμβαση με καθαρά κομματικές επιδιώξεις.

Δεν έχουμε κανένα τέτοιο λόγο, δεν έχουμε καμία απολύτως τέτοια πρόθεση.

Ούτως ή άλλως οι αστυνομικοί υπάλληλοι γνωρίζουν, και ιδιαίτερα μάλιστα, οι μεγαλύτεροι σε ηλικία αστυνομικοί υπάλληλοι και συνδικαλιστές, αναφέρομαι σε εκείνους που πρωτοστάτησαν στην αρχή του συνδικαλισμού, ότι το ΠΑΣΟΚ, αλλά και εγώ προσωπικά ως νέος ευρωβουλευτής την εποχή εκείνη ήμουν από εκείνους που μετέφεραν το λόγο τους και τη δική τους διεκδίκηση, στα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα, εν τη γενέσει του συνδικαλιστικού κινήματος.

Μακριά από μένα προσωπικά, αυτές οι απόψεις που διαβάζω και ακούω από πολλούς, διοχετευμένα από τους υποστηρικτές διαφορετικών απόψεων. Μακριά από την κυβέρνηση και τον Πρωθυπουργό Γιώργο Παπανδρέου αυτές οι προσεγγίσεις και μακριά από το ΠΑΣΟΚ αυτές οι επιδιώξεις. Ενδεχομένως κάποιοι να κρίνουν εξ ιδίων τα του ΠΑΣΟΚ, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι είμαστε ίδιοι.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θέλω να αφιερώσω τα τελευταία λεπτά του χρόνου μου, χωρίς να τον υπερβώ, στο θέμα που επέλεξαν ορισμένοι –δυστυχώς οφείλω να πω- για να επιχειρήσουν αποπροσανατολισμό στη συζήτηση αυτού του νομοσχεδίου. Στο θέμα το οποίο αναφέρεται στη διαχείριση των μεταναστών απεργών πείνας. Είμαι βέβαιος ότι κανείς εξ υμών δεν αγνοεί τις αρχές, τις αρχαίες ελληνικές δημοκρατικές αρχές. Πάντων χρημάτων μέτρον άνθρωπος. Αυτή η φράση είναι το θεμέλιο του ανθρωποκεντρισμού στον ελληνικό πολιτισμό. Οι Έλληνες είμαστε έθνος που από αρχαιοτάτων χρόνων βάζει τον άνθρωπο πάνω από τα συμφέροντα. Και η σύγχρονη ελληνική πολιτεία, σας θυμίζω ότι έχει ως θεμέλιό της το σεβασμό και την προστασία της αξίας του ανθρώπου.

Σας παραπέμπω στο άρθρο 2 του Συντάγματος. Σας θυμίζω επίσης και το άρθρο 5 παράγραφος 2 του Συντάγματος: αναφέρεται στην απόλυτη προστασία εκ μέρους του κράτους στην ζωή όλων όσων βρίσκονται στην ελληνική επικράτεια. Το Σύνταγμα κύριοι συνάδελφοι, δεν διαχωρίζει τους ανθρώπους σε νόμιμους και παράνομους. Μιλάει για όλους όσοι βρίσκονται στην ελληνική επικράτεια. Ως εκ τούτου, στην ελληνική πολιτεία, αλλά θα έλεγα και στον ελληνικό πολιτισμό εν γένει, δεν χωρούν ούτε μισαλλοδοξίες ούτε ξενοφοβίες. Όπως επίσης δεν χωρά και η ξενηλασία, μιας και διαδέχτηκα στο βήμα τον συνάδελφο εκ της Λακωνίας ορμώμενο και εκλεγόμενο αγαπητό κ. Αποστολάκο. Η ξενηλασία ήταν μια πρακτική που λάμβανε χώρα στο αρχαίο Σπαρτιατικό κράτος, βάσει της οποίας δεν επιτρεπόταν σε κανέναν ξένο να μετοικίσει ή να μείνει στην πόλη αρκετό καιρό, έτσι ώστε να μπορέσει να συλλέξει πληροφορίες για τη ζωή των άλλων κατοίκων και τη λειτουργία γενικώς της πόλης. Και βεβαίως αυτή η πρακτική δεν έγινε αποδεκτή σε καμία άλλη πόλη-κράτος της αρχαίας Ελλάδας. Η λέξη ξενηλασία είναι πράγματι σύνθετη. Προέρχεται από το ξένος και το ρήμα ελαύνω που σημαίνει οδηγώ και καθοδηγώ. Σύμφωνα δε με τον γεωγράφο Στράβονα, ο Ερατοσθένης ισχυριζόταν πως η ξενηλασία, δηλαδή η προγραφή των ξένων ήταν κοινό έθιμο των βαρβαρικών φυλών.

Όσον αφορά τα ερωτήματα τα οποία ετέθησαν για τη στάση της Αστυνομίας. Η Αστυνομία και ελπίζω να συμφωνήσετε σε αυτό μαζί μου – είναι και αυτή θεματοφύλακας της νομιμότητας. Ακολουθεί λοιπόν, είτε σας αρέσει είτε όχι. Είτε μας βολεύει είτε όχι. Είτε ταυτίζεται με τις επιδιώξεις μας, το συλλογισμό μας, τις προσεγγίσεις μας, είτε όχι. Η αστυνομία ακολουθεί αυτό που επιτάσσουν το Σύνταγμα του κράτους και οι νόμοι του.

Σας διαβάζω λοιπόν το άρθρο 119 του Προεδρικού Διατάγματος 141/1991 το οποίο ορίζει κανόνες που πρέπει να τηρούνται κατά τη σύλληψη. Σας το διαβάζω.

Στην υποπερίπτωση ε’ λοιπόν ορίζει ο νόμος τα εξής: ‘Όταν πρόσωπο που πρέπει να συλληφθεί βρίσκεται μέσα σε πλήθος ή σε ομάδα που είναι σε ευθυμία ή κάτω από συνθήκες ή περιστάσεις που πιθανολογούν την εξέγερση πλήθους εναντίον των αστυνομικών που επιχειρούν σύλληψη και συνεπώς τη διατάραξη της κοινής ησυχίας και τη ματαίωση της σύλληψης, εφόσον δεν υπάρχει κίνδυνος απόδρασης ή εξαφάνισής του, πρέπει να αναβάλλεται η σύλληψη για να προληφθεί ενδεχόμενη αντίσταση για την απελευθέρωσή του, διαφορετικά να καταβάλλεται προσπάθεια, ώστε η σύλληψη να γίνεται με ενισχυμένη δύναμη. Όταν πρόκειται για αυτόφωρο έγκλημα, πρέπει να αποφεύγεται η σύλληψη του δράστη, όταν αυτό είναι ασήμαντο πλημμέλημα και απειλείται από τη σύλληψη η διατάραξη της τάξης και η πρόκληση σοβαρότερων αξιόποινων πράξεων’.

Σας το διάβασα έτσι όπως ακριβώς αναφέρεται. Και σας ρωτώ η Αστυνομία αυτό έπρεπε να το σεβαστεί ή όχι; Ο εισαγγελέας ο οποίος παραβρίσκεται και λειτουργεί εδώ και 40 μέρες στο πλευρό της Αστυνομίας και η Αστυνομία στο πλευρό του εισαγγελέα, όφειλαν να το σεβαστούν, ναι ή όχι; Ο εισαγγελέας κινήθηκε μέσα στο πνεύμα του νόμου, ναι ή όχι; Οι εισαγγελικές αρχές λειτούργησαν σύμφωνα με τους νόμους του κράτους , ναι ή όχι;

Η Αστυνομία είναι στη θέση της, ασκεί το ρόλο της και την εξουσία, την οποία της παρέχει το σύνταγμα και οι νόμοι του κράτους, για την προστασία των πολιτών και όχι μόνο. Για την προστασία της έννομης τάξης, για την κοινωνική γαλήνη. Για την ηρεμία. Η Αστυνομία, το έχω πει πολλές φορές στην αίθουσα αυτή, θα το ξαναεπαναλάβω, η Αστυνομία είναι το ξίφος και η ασπίδα του νόμου. Αλλά το ξίφος οφείλει να μένει στο θηκάρι του όταν αυτά που θα ριψοκινδυνέψει είναι πολύ σημαντικότερα απ΄όσα έχουν θιγεί. Και αυτό έπραξε. Για αυτό το λόγο η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, θεωρούμε ότι χειρίστηκε μέσα σε αυτό το πλαίσιο που θέτει ο νόμος, αυτή την υπόθεση με αποφασιστικότητα και ψυχραιμία για την αποτροπή του σκηνικού της έντασης που είχε στηθεί από πολλές πλευρές. Ήταν προφανές ότι κάποιοι επεδίωκαν την ένταση. Ήταν προφανές ότι κάποιοι επεδίωκαν το αίμα. Ήταν προφανές ότι κάποιοι ακραίοι θα ήθελαν να υπάρχει ακόμα και νεκρός. Και σήμερα είναι προφανές ότι κάποιοι στεναχωριούνται γιατί δεν συνέβησαν αυτά. Είναι προφανές ότι αισθάνονται άσχημα, άβολα, πολύ ευαίσθητα γιατί λέει δεν εφαρμόστηκε ο νόμος όπως θα έπρεπε. Δηλαδή, να συλληφθούν, να γίνει επέμβαση της αστυνομίας, να συλληφθούν οι πάντες, να μαζευτούν και να εξοβελιστούν από τη χώρα. Γιατί δεν γνωρίζουν το νόμο. Βεβαίως. Γιατί ουδείς απελαύνεται απλώς επειδή συλλαμβάνεται. Ουδείς. Υπάρχει μια διαδικασία σύμφωνα με τους νόμους και το Σύνταγμα του κράτους. Και τι κάνουν σήμερα, διαμαρτύρονται. Διαμαρτύρονται για ποιο λόγο; Γιατί λέει η ίδια η Αστυνομία δεν έπραξε τα δέοντα. Ε, λοιπόν, όσον αφορά στην αστυνομία να είστε απόλυτα βέβαιος, ότι η Αστυνομία, το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, η Κυβέρνηση εφαρμόσαμε ακριβώς τους νόμους με βάση το γράμμα και το πνεύμα του νομοθέτη. Όχι για να δημιουργήσουμε εντάσεις, όχι για να πυροδοτήσουμε τη σύγκρουση. Όχι για να δημιουργήσουμε αναταραχές που βόλευαν τα άκρα τα οποία απ΄όλες τις πλευρές επεδίωκαν ακριβώς το αντίθετο. Δεν ήταν αυτός ο ρόλος μας. Ζούμε εξάλλου κυρίες και κύριοι συνάδελφοι σε μια περίοδο εξαιρετικά ταραγμένη. Σε μια περίοδο που υπάρχουν σοβαρά προβλήματα στην ευρύτερη περιοχή μας. Όπου το θέμα το μεταναστευτικό αποτελεί βόμβα όχι μόνο στα θεμέλια της ελληνικής κοινωνίας, αλλά στα θεμέλια της ευρωπαϊκής κοινωνίας. Όπου η Ελλάδα είναι πυλώνας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι πύλη εισόδου στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Όπου οι πιέσεις των μεταναστευτικών ροών είναι πάρα πολύ σημαντικές για τη χώρα μας και την Ευρωπαϊκή Ένωση. Και επιπλέον υπάρχει και μια πραγματικότητα, την οποία ξαφνικά την έχουν ξεχάσει όλοι. Ότι με ευθύνη ολόκληρου του πολιτικού συστήματος χωρίς καμία απολύτως εξαίρεση, με ευθύνη όλων των πολιτικών κομμάτων, και όλων των κυβερνήσεων τις προηγούμενες δεκαετίες αλλά θα έλεγα και όλων των Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων και της τοπικής αυτοδιοίκησης. Αφήσαμε κυριολεκτικά, αφήσαμε να διογκωθεί ένα φαινόμενο στην αυλή του σπιτιού μας και κάναμε πως δεν καταλαβαίναμε. Εδώ λοιπόν, υπάρχει η πραγματικότητα. Αυτή είναι η μεγάλη αλήθεια. Γιατί θέλω απολύτως να ξεκαθαρίσω και να διασφαλίσω για το ποια είναι η θέση της Κυβέρνησης. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε και κατά τη διάρκεια των συγκεκριμένων νομοσχεδίων που αφορούν το μεταναστευτικό και την ιθαγένεια στο παρελθόν. Ή το μεταναστευτικό που ψηφίσαμε για το άσυλο πριν από λίγο. Ο νόμος για το άσυλο είναι ο πιο σύγχρονος και ο πιο προοδευτικός νόμος στην ευρωπαϊκή ένωση και οφείλουμε να τον εφαρμόσουμε. Αυτόν τον νόμο καλέσαμε από την πρώτη ημέρα της απεργίας πείνας των συγκεκριμένων μεταναστών, να τον αποδεχτούν και να τον εφαρμόσουν. Δυστυχώς, πέρασαν 44 ημέρες προκειμένου να πειστούν και οι ίδιοι και οι υποκινητές τους, και οι υποστηρικτές τους, και οι αλληλέγγυοι να δεχθούν να υπαχθούν σε αυτό το νόμο. Αυτό γίνεται. Δεν γίνεται τίποτε άλλο. Αλλά στο επίπεδο της γενικής πολιτικής φιλοσοφίας και των δικών μας πολιτικών επιλογών θέλω να ξεκαθαρίσω ότι εμείς έχουμε υποχρέωση, δεν το επιχειρούμε για λόγους ιδεολογικούς και μόνο. Έχουμε υποχρέωση. Ανθρώπινη υποχρέωση. Υποχρέωση απέναντι στην ασφάλεια της χώρας. Υποχρέωση απέναντι στην έννομη τάξη. Υποχρέωση απέναντι στην ελληνική κοινωνία στον κάθε πολίτη ξεχωριστά, να βάλουμε μια τάξη. Να βάλουμε τάξη σε αυτό το χάος που επικρατεί. Θέλουμε αυστηρούς ελέγχους στα σύνορά μας. Ακολουθούμε συγκεκριμένα μέτρα, αυστηρά μέτρα. Φέραμε την Ευρώπη στα σύνορά μας με το Frontex . Θα δημιουργήσουμε το προστατευτικό φράχτη στον Έβρο. Θα ενισχύσουμε τις Αρχές μας όσον αφορά την Αστυνομία και την Ελληνική Ακτοφυλακή στο επίπεδο του ανθρώπινου δυναμικού. Όπως επίσης και θα συνεχίσουμε τα προγράμματα εθελοντικού επαναπατρισμού ή της απέλασης. Όπως τούτο το οποίο πραγματοποιήθηκε μόλις σήμερα το μεσημέρι. Ένα πρόγραμμα από αυτά τα οποία δεν παίρνουν θέση στις ειδήσεις των τηλεοράσεων, δεν τα ακούμε, δεν γίνονται αντικείμενο κοινοβουλευτικού ελέγχου βεβαίως. Γιατί είναι μια δραστηριότητα καθαρά νόμιμη μέσα στα πλαίσια μιας πολιτικής συγκεκριμένης. Αυτά όμως γίνονται κάθε μέρα. Γιατί όμως δεν το κάνουμε αυτό. Γιατί υπάρχει ένα δόγμα σε αυτές τις περιπτώσεις. Υπάρχει μια δοκιμασμένη συνταγή σε όλα τα κράτη του κόσμου που ακολούθησαν μια σοβαρή και σύγχρονη μεταναστευτική πολιτική. Για να έχουμε αυστηρή αντιμετώπιση στα σύνορα πρέπει πρώτα από όλα να νοικοκυρέψουμε στο εσωτερικό της χώρας αυτό το αχανές πλαίσιο των μεταναστών που διακινούνται σε ένα καθεστώς παρανομίας, ημιπαρανομίας επί χρόνια. Και αυτό δεν μπορούμε να το αντιμετωπίσουμε. Αυτό το αχανές, όχι των 300 της Υπατίας, αλλά των εκατοντάδων χιλιάδων που κινούνται σε διακινούνται σε ολόκληρη τη ελληνική κοινωνία. Αυτό δεν μπορούμε να το αντιμετωπίσουμε με βίαιο τρόπο, αλλά μόνο με έναν τρόπο, ουσιαστικό, αυθεντικό, ορθολογικό μα πάνω απ΄όλα ανθρώπινο τρόπο. Και αυτό ακριβώς πράξαμε.

Τελευταίες Αναρτήσεις