Δε 15 Αυγούστου 22
ΑρχικήΔελτία Τύπου 2011Δελτία Τύπου Φεβρουάριος 201114-02-2011: Ομιλία Υπουργού Προστασίας του Πολίτη κ. Χρήστου Παπουτσή, κατά τη συζήτηση στη Διαρκή Κοινοβουλευτική Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης,...

14-02-2011: Ομιλία Υπουργού Προστασίας του Πολίτη κ. Χρήστου Παπουτσή, κατά τη συζήτηση στη Διαρκή Κοινοβουλευτική Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης & Δικαιοσύνης του Σχεδίου Νόμου για τη σύσταση Γραφείου Αντιμετώπισης Περιστατικών Αυθαιρεσίας

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ

Δευτέρα, 14 Φεβρουαρίου 2011

Ομιλία Χρήστου Παπουτσή, Υπουργού Προστασίας του Πολίτη, κατά τη συζήτηση στη Διαρκή Κοινοβουλευτική Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης & Δικαιοσύνης του Σχεδίου Νόμου «Σύσταση Γραφείου Αντιμετώπισης Περιστατικών Αυθαιρεσίας στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και άλλες διατάξεις »

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Άκουσα με πολύ μεγάλη προσοχή τις τοποθετήσεις και τις παρατηρήσεις των εισηγητών για το συζητούμενο σχέδιο νόμου. Ιδίως μετά την πληρέστατη εισήγηση του εισηγητή μας κ.Δαμιανάκη, δεν μένουν πολλά για να πω εγώ προσωπικά. Θέλω όμως να σταθώ σε ορισμένα σημεία, τα οποία θεωρώ κρίσιμα, και να τα αναδείξω ακόμη περισσότερο, στα πλαίσια πάντα της συζήτησης κατ’αρχήν που τελείται σήμερα.

Όσον αφορά τη σύσταση του Γραφείου Αντιμετώπισης Περιστατικών Αυθαιρεσίας, είναι γνωστό σε όλους μας ότι στον τομέα του πειθαρχικού ελέγχου του προσωπικού των σωμάτων ασφαλείας, υπάρχει εδώ και δεκαετίες, ίσως και από γενέσεως του ελληνικού κράτους, ένα κενό ελέγχου. Ένα κενό που οι σύγχρονες δημοκρατίες το έχουν ήδη αντιμετωπίσει. Ένα κενό για το οποίο η χώρα μας έχει δεχθεί την κριτική των διεθνών οργανισμών και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Υπενθυμίζω δε τις καταδίκες της χώρας μας από τα ευρωπαϊκά δικαστήρια για τις σοβαρές μας ελλείψεις στο πειθαρχικό δίκαιο. Ως εκ τούτου είναι αυταπόδεικτη η αξία αυτής της νομοθετικής πρωτοβουλίας.

Η σύσταση του Γραφείου Αντιμετώπισης Περιστατικών Αυθαιρεσίας αποτελεί ένα γενναίο βήμα ευνομίας για τη χώρα.

Αυτό βέβαια δε σημαίνει ότι υποκαθιστά την ανάγκη που έχει ανακύψει για μια ευρεία μεταρρύθμιση στο πειθαρχικό δίκαιο ολόκληρου του δημόσιου τομέα, αλλά είναι για το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη ένα πρώτο βήμα.

Ένα πρώτο βήμα με το οποίο δημιουργείται ένας θεσμός που θα επιχειρήσει να βάλει τέλος σε ατελέσφορες και ατέρμονες πειθαρχικές διαδικασίες, οι οποίες ορισμένες φορές έχουν οδηγήσει στη συγκάκλυψη σοβαρών περιστατικών εις βάρος των πολιτών. Ταυτόχρονα, αυτός ο θεσμός δίνει τα εχέγγυα ανεξάρτητης και αμερόληπτης πειθαρχικής κρίσης.

Θα έλεγα μάλιστα ότι η σύνθεση και οι αρμοδιότητες της Επιτροπής που θα διοικεί το Γραφείο, όχι μόνο εγγυώνται αμερόληπτη κρίση, αλλά διαπνέονται εν μέρει από το πνεύμα των ανεξάρτητων διοικητικών αρχών που τόσο πολύ έχουν συμβάλει στον εκσυγχρονισμό της κρατικής λειτουργίας προς την κατεύθυνση μια πιο δίκαιης άσκησης εξουσίας.

Καθίσταται λοιπόν σαφές ότι η επεξεργασία του νομοσχεδίου είχε ως γνώμονα τις διεθνείς προδιαγραφές που έχουν θεσπιστεί από το Συμβούλιο της Ευρώπης.

Ωστόσο, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η ελληνική πραγματικότητα έχει ορισμένες ιδιαιτερότητες. Αυτές συνίστανται στο ότι στην Ελλάδα βρίσκονται πλέον υπό τη ίδια στέγη, δηλαδή το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και τα τρία σώματα ασφαλείας. Αντιθέτως, τα διεθνή κείμενα αναφέρονται στη σύσταση ελεγκτικού οργάνου μόνο για την αστυνομία. Αυτό το γεγονός έχει προκαλέσει στο παρόν νομοσχέδιο ορισμένες αναπόφευκτες αποκλίσεις. Αλλά είναι στην κατεύθυνση

Η αμερόληπτη κρίση όμως στοχεύει στην προστασία του πολίτη από πράξεις αυθαιρεσίας.

Επιχειρούμε να ενισχύσουμε το αίσθημα ασφάλειας και εμπιστοσύνης των πολιτών προς τα σώματα ασφαλείας. Θέλουμε οι πολίτες να γνωρίζουν ότι ο αστυνομικός, ο λιμενικός, ο πυροσβέστης, είναι άτομα στα οποία μπορεί να έχει απόλυτη εμπιστοσύνη, πρέπει να έχει απόλυτη εμπιστοσύνη, και τα οποία σε κάθε περίπτωση λειτουργούν με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον και την προστασία των δικαιωμάτων των ιδίων των πολιτών.

Αλλά επίσης να γνωρίζει ο πολίτης ότι αν με οποιοδήποτε τρόπο ένα μέλος των σωμάτων ασφαλείας προσβάλει τα δικαιώματά του ή την προσωπικότητά του, ότι υπάρχει ένας μηχανισμός αξιόπιστος, ένας μηχανισμός ανεξάρτητος όπου μπορεί να απευθυνθεί χωρίς να φοβάται ότι η υπόθεσή του θα εξετασθεί από ώτα μη ακουόντων.

Ταυτόχρονα, ο νέος αυτός θεσμός που συστήνεται, θα λειτουργήσει θετικά προς τα ίδια τα στελέχη των σωμάτων ασφαλείας.

Θα δώσει μια ισχυρή ώθηση στην αλλαγή νοοτροπίας αλλά και στον εκδημοκρατισμό των σωμάτων ασφαλείας, αναδεικνύοντας την υποχρέωση του σεβασμού των πολιτών και των αρχών του κράτους δικαίου.

Παράλληλα, ο νέος θεσμός θα λειτουργήσει ευεργετικά για τα στελέχη των σωμάτων ασφαλείας και για έναν ακόμη λόγο.

Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου το ένστολο προσωπικό είναι κι αυτό θύμα είτε κακόβουλων μηνύσεων είτε πολύχρονης ταλαιπωρίας σε λιμνάζουσες πειθαρχικές διαδικασίες επεμβαίνοντας βίαια στην ομαλή επαγγελματική ζωή και εξέλιξη. Ας μην ξεχνάμε ότι και οι ένστολοι επιθυμούν, όταν κρίνονται πειθαρχικά, να τους παρέχονται κάποια εχέγγυα αμεροληψίας από το κράτος ώστε να μην γίνονται αντικείμενα κακόβουλων ενεργειών.

Όπως επίσης δεν πρέπει να ξεχνά κανείς ότι το πειθαρχικό στάδιο είναι το ένα σκέλος του ελέγχου που ασκεί το κράτος σε περιστατικά αυθαιρεσίας. Η τελική εγγύηση όλων είναι η ίδια η δικαιοσύνη.

Ως εκ τούτου, ο νέος θεσμός που δημιουργούμε, θα λειτουργήσει και προς τη δικαιοσύνη υποβοηθητικά, καθώς η διερεύνηση των πειθαρχικών υποθέσεων και ο φάκελος που συστήνεται, αποτελεί και θα αποτελεί κρίσιμο προανακριτικό υλικό.

Από τη στιγμή λοιπόν που το Γραφείο και η διοικούσα Επιτροπή, θα παρακολουθούν τη διερεύνηση μιας υπόθεσης ή θα διερευνούν οι ίδιοι τις υποθέσεις, όπως έχουν τη δυνατότητα, πιστεύω ότι αίρεται η οποιαδήποτε αμφιβολία σχετικά με το κατά πόσον τα στοιχεία της έρευνας θα φτάσουν ακέραια στη δικαιοσύνη.

Όσον αφορά στην τροποποίηση των διατάξεων για την Υπηρεσία Εσωτερικών Υποθέσεων της Ελληνικής Αστυνομίας, οι διατάξεις αυτές έχουν ως στόχο την αντιμετώπιση αδικημάτων όσων ασκούν κρατικές λειτουργίες, αλλά αυτή τη φορά αδικημάτων που συνιστούν διαφθορά σύμφωνα με τη Σύμβαση του Ο.Η.Ε. για τη διαφθορά, την οποία επίσης έχουμε καθυστερήσει να την εφαρμόσουμε. Και σε αυτό το θέμα, στην περίπτωση δηλαδή της διαφθοράς στο δημόσιο τομέα, είναι απαίτηση της κοινωνίας να λάβουμε αυστηρά μέτρα για το παρόν και το μέλλον.

Όσο η ελληνική πολιτεία μένει απαθής ως προς τη διαφθορά, τόσο θα χάνουν οι πολίτες την εμπιστοσύνη τους προς τις κρατικές υπηρεσίες και τους θεσμούς. Και τόσο θα υπονομεύεται στα θεμέλιά του το δημοκρατικό πολίτευμα και οι αξίες του.

Ιδιαίτερη σημασία έχει και το ότι για πρώτη φορά στα ελληνικά χρονικά, περιλαμβάνουμε στο πεδίο ελέγχου της Υπηρεσίας Εσωτερικών Υποθέσεων τους υπαλλήλους και αξιωματούχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και θέλω να είμαι απολύτως σαφής. Είναι κοινό μυστικό πια ότι ιδίως στον τομέα των κοινοτικών κονδυλίων έχουν ανθίσει τα φαινόμενα διαφθοράς.

Μέχρι σήμερα έχουν γίνει σημαντικά βήματα προς τον έλεγχο των πολιτών που έχουν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο εξαπατήσει το δημόσιο και την Ευρωπαϊκή Ένωση. Εξάλλου και η ίδια η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει συστήσει μηχανισμούς ελέγχου των υπαλλήλων της.

Έχουν αποκαλυφθεί πολλές περιπτώσεις που έχουν πάρει το δρόμο της δικαιοσύνης, αλλά ως γνωστόν, το τανγκό θέλει δύο για να χορευτεί.

Τώρα λοιπόν επεκτείνουμε τον έλεγχο αυτό και στους αξιωματούχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και των άλλων διεθνών οργανισμών που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα.

Αυτοί σε περιπτώσεις όπως οι παραπάνω θα μπαίνουν στο μικροσκόπιο της Υπηρεσίας Εσωτερικών Ελέγχων.

Με την αναβάθμιση της Υπηρεσίας Εσωτερικών Υποθέσεων της ΕΛΑΣ επιχειρούμε να εστιάσουμε στην αντιμετώπιση αυτής της μάστιγας.

Είναι ως εκ τούτου αναγκαίο – και αυτό πράττουμε με τις επί μέρους διατάξεις- να εξοπλίζουμε την υπηρεσία αυτή με εξειδικευμένο προσωπικό, στο οποίο θα δίδονται και ορισμένα κίνητρα για ευδόκιμη υπηρεσία, αλλά και να δώσουμε εργαλεία δουλειάς στους ανθρώπους αυτούς, όπως είναι η απλούστευση των διαδικασιών άρσης απορρήτων των δημοσίων υπαλλήλων.

Επιτρέψτε μου, όμως κυρίες και κύριοι συνάδλεφοι, εδώ να αναφερθώ και σε μία ακόμη πτυχή των πρωτοβουλιών που αναπτύσσουμε για την αντιμετώπιση του οικονομικού εγκλήματος. Σήμερα εγκρίθηκε από το ΣτΕ το Προεδρικό Διάταγμα για την ίδρυση της οικονομικής αστυνομίας και αύριο μπαίνει στην τελική ευθεία. Και αποτελεί και αυτή μέρος της ευρύτερης προσπάθειας της κυβέρνησης και της πολιτικής επιλογής που έχει κάνει για σύγκρουση με το οικονομικό έγκλημα σε κάθε επίπεδο.

Η οικονομική αστυνομία και η αναβάθμιση της Υπηρεσίας Εσωτερικών Υποθέσεων όσον αφορά στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, σε συνδυασμό με τις ενέργειες για αναβάθμιση των αντίστοιχων υπηρεσιών του υπουργείου Οικονομικών, όπως το ΣΔΟΕ, αλλά και της δικαιοσύνης, αποτελούν μία δέσμη πολιτικών που θα χτυπήσουν ριζικά τις σύγχρονες μορφές οικονομικής εγκληματικότητας.

Με το παρόν σχέδιο νόμου προχωράμε επίσης στη σύσταση αυτοτελούς Υπηρεσίας για το συντονισμό των χρηματοδοτούμενων από ευρωπαϊκά προγράμματα επιχειρησιακών και αναπτυξιακών δράσεων του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη. Η Υπηρεσία αυτή θα αποτελεί και την υπεύθυνη Εθνική Αρχή που λειτουργεί στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Ταμείου Εξωτερικών Συνόρων και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Επιστροφών στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού προγράμματος «Αλληλεγγύη και Διαχείριση μεταναστευτικών ροών».

Επιπλέον, οι προδιαγραφές της είναι αυτές που θέτει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για τις αντίστοιχες υπηρεσίες, κάτι που μέχρι σήμερα δεν υπήρχε στη χώρα μας και στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.

Αυτή η ρύθμιση αποτελεί το αναγκαίο συμπλήρωμα στις πολιτικές που αναπτύσσει το υπουργείο μας σχετικά με την αντιμετώπιση της ανεξέλεγκτης μετανάστευσης στη χώρα, αλλά και κάθε άλλου ζητήματος που άπτεται δράσεων του υπουργείο με κοινοτική χρηματοδότηση και αναφέρομαι στον εκσυγχρονισμό των μέσων, την ανάπτυξη των μεθόδων και την εκπαίδευση προσωπικού.

Η ορθή και άμεση αντιμετώπιση των οικονομικών ζητημάτων που εγείρονται σχετικά με τη διάθεση κοινοτικών κονδυλίων που αφορούν στους μηχανισμούς ασύλου, στα Κέντρα Πρώτης Υποδοχής μεταναστών και στην επιστροφή στις πατρίδες τους όσων δεν δικαιούνται να μείνουν στη χώρα, είναι πρωταρχικής σημασίας ώστε να λειτουργήσουν αποτελεσματικά οι θεσμοί που ιδρύθηκαν με το νόμο 3907/2011 που εισηγήθηκε το υπουργείο μας και ψήφισε η Βουλή των Ελλήνων.

Έρχομαι τώρα στο θέμα των πυροσβεστών. Όπως ανέφερε και ο εισηγητής της πλειοψηφίας, ο κ. Δαμιανάκης, με αυτή τη ρύθμιση υλοποιείται η προεκλογική δέσμευση του πρωθυπουργού, κ. Γιώργου Παπανδρέου, και του ΠΑΣΟΚ, και συνιστάται στο Πυροσβεστικό Σώμα μία ιδιαίτερη κατηγορία προσωπικού με την ονομασία «Πυροσβέστες πενταετούς υποχρέωσης», η οποία προβλέπεται να υποκαταστήσει σταδιακά το θεσμό του Εποχικού Πυροσβέστη.

Κύριο καθήκον αυτών, θα είναι η δασοπυρόσβεση και η δασοπροστασία. Θα επικουρούν όμως παράλληλα το πυροσβεστικό προσωπικό και σε όλα τα υπόλοιπα καθήκοντά του, στην άσκηση των οποίων παρατηρούνται σήμερα αδυναμίες, λόγω των μεγάλων ελλείψεων σε ανθρώπινο δυναμικό και των δυσκολιών που υπάρχουν λόγω της αναλογίας 5 προς 1 , όσον αφορά τις προσλήψεις στο Δημόσιο τομέα εξαιτίας της δημοσιονομικής κατάστασης.

Με το «νέο αίμα» που θα εισέλθει στο Πυροσβεστικό Σώμα, θα καλυφθούν με επάρκεια πολλές από τις ελλείψεις του, ενώ παράλληλα θα αξιοποιηθεί στο μέγιστο βαθμό πολύτιμη εμπειρία των ανθρώπων που έχουν ήδη υπηρετήσει ως εποχικοί πυροσβέστες.

Όλοι θα συμφωνήσουμε ότι επί χρόνια οι εποχικοί πυροσβέστες έχουν προσφέρει τα μέγιστα ιδιαίτερα στον τομέα της δασοπυρόσβεσης και ότι πρέπει πλέον να βρεθεί μια βιώσιμη λύση για την επίλυση αυτής της ιδιότυπης ομηρίας τους.

Και μιλάω για βιώσιμη λύση και όχι τακτοποίηση. Γιατί αρκετές ήταν τα τελευταία χρόνια οι εξαγγελίες για «τακτοποίηση» και για «μονιμοποίηση», η οποία ποτέ όμως δεν ήρθε.

Με τις διατάξεις όμως του παρόντος νομοσχεδίου, με αυτό το άρθρο, εμείς, μέσα σε μία πολύ δύσκολη για τη χώρα και την οικονομία μας συγκυρία, ερχόμαστε να θέσουμε ένα τέλος στην ανασφάλεια των εποχικών Πυροσβεστών, με τη δημιουργία της ειδικής κατηγορίας στο Πυροσβεστικό Σώμα των «Πυροσβεστών πενταετούς υποχρέωσης». Στην κατηγορία αυτή, όσοι ενταχθούν με τις διαδικασίες που προβλέπουν οι διατάξεις του άρθρου, θα καταλαμβάνουν επί θητεία οργανικές θέσεις.

Ως Πυροσβέστες πενταετούς υποχρέωσης θα έχουν δικαίωμα πρόσληψης, με σύστημα φυσικά αντικειμενικών κριτηρίων, πολίτες που δεν έχουν υπερβεί το 29ο έτος ηλικίας και με τουλάχιστον απολυτήριο Γυμνασίου.

Δικαίωμα πρόσληψης όμως δίδεται φυσικά και σε εποχικούς πυροσβέστες, εφόσον δεν έχουν υπερβεί το 45ο έτος ηλικίας τους, κατέχουν απολυτήριο υποχρεωτικής εκπαίδευσης, και είχαν την ιδιότητα αυτή σε είτε κατά τις αντιπυρικές περιόδους 2008 έως και 2010, είτε σε μία εξ αυτών, και σε πέντε τουλάχιστον κατά τα έτη 2000-2007.

Ορίζονται επίσης τα κριτήρια πρόσληψης, η διαδικασία ανανέωσης της θητείας και δίδεται η δυνατότητα σε όλους τους Πυροσβέστες πενταετούς υποχρέωσης με απολυτήριο λυκείου, οι οποίοι κατά το χρόνο πρόσληψης δεν είχαν υπερβεί το 35ο έτος ηλικίας να ενταχθούν στο μόνιμο πυροσβεστικό προσωπικό αντί να ανανεώσουν τη θητεία τους.

Επιπλέον ορίζονται τα καθήκοντα, οι αποδοχές, η ασφάλιση και αρκετά ακόμα θέματα.

Όπως αντιλαμβάνεστε αγαπητοί συνάδελφοι, με αυτό το άρθρο παίρνει σάρκα και οστά ένα χρόνιο αίτημα, όχι μόνο των εποχικών πυροσβεστών και της κοινωνίας η οποία αναγνωρίζει την αξία, τη μαχητικότητα αλλά και την αυταπάρνηση που τους διακρίνει κάθε χρόνο στη γραμμή του καθήκοντος, στις δασικές πυρκαγιές, αλλά και του Πυροσβεστικού Σώματος το οποίο αντιμετωπίζει δυσκολίες λόγω ελλείψεων στο μόνιμο προσωπικό.

Ελπίζω να έχω τη στήριξη σας, όλων των συναδέλφων, όλων των κομμάτων της Βουλής, αλλά φυσικά και τη στήριξη των εμπλεκομένων φορέων, καθώς καταβάλαμε κάθε δυνατή προσπάθεια να ικανοποιήσουμε τα αιτήματα τους, στο πλαίσιο επαναλαμβάνω της σημερινής οικονομικής συγκυρίας και στο πλαίσιο του νόμιμου και του εφικτού.

Κάθε ρύθμιση που προτείνεται στο σχετικό άρθρο, έχει σταθμιστεί με το δημόσιο συμφέρον και με τις πραγματικές ανάγκες του Πυροσβεστικού Σώματος, όπως αυτές καθορίζονται από τις Υπηρεσίες της Πυροσβεστικής.

Είναι αυτονόητο ότι η πρόσληψη θα γίνει με διαφανείς διαδικασίες και εγγυήσεις που προσφέρουν τα αντικειμενικά κριτήρια, καθώς και ο έλεγχος από ανεξάρτητη επιτροπή, στην οποία θα συμμετέχει και εκπρόσωπος του Ανωτάτου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.).

Μία σημαντική ρύθμιση του νομοσχεδίου είναι η κατάργηση της Ελληνικής Αγροφυλακής, οι αρμοδιότητες της οποίας μεταφέρονται στο Υπουργείο περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και ασκούνται από τις κατά τόπους Δασικές Υπηρεσίες.

Αυτή η πολιτική επιλογή ήταν γνωστή σε όλους ως πρόθεση της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, καθώς πρόκειται για ένα θεσμό που τίποτα δεν έχει να επιδείξει ως προσφορά στην ελληνική κοινωνία. Τις θέσεις του ΠΑΣΟΚ επ’αυτού και τις δικές μου προσωπικά, επανειλημμένως τις είχαμε εκφράσει στη Βουλή τις γνωρίζουν όλοι και δεν θα επεκταθώ περαιτέρω σε αυτή τη συζήτηση. Θα αρκεστώ μόνο στο να υπενθυμίσω ότι είχαμε καταγγείλει το 2007 την επανασύσταση της Αγροφυλακής ως μια διαδικασία – παρωδία.

Κι αυτό διότι επανέφερε στη ζωή έναν αναχρονιστικό θεσμό που τίποτα δεν μπορούσε να προσφέρει εν έτη 2007 στην αντιμετώπιση των σύγχρονων προβλημάτων της υπαίθρου. Ήταν δε όπως θα θυμάστε σκανδαλώδης ο τρόπος με τον οποίο αναβίωσε ένας διαγωνισμός του 1993, από τον οποίο έγιναν οι προσλήψεις στην Αγροφυλακή. Είναι χαρακτηριστικό ότι πολλοί από τους επιτυχόντες του 1993 είτε είχαν αποβιώσει, είτε είχαν χάσει κάθε επαφή με τα καθήκοντα που κλήθηκαν να ασκήσουν, αφού η επαγγελματική τους σταδιοδρομία είχε εκτραπεί σε εντελώς διαφορετικές ασχολίες.

Θέλω μόνο να πω ότι το προσωπικό της Αγροφυλακής μετατάσσεται στις Δασικές Υπηρεσίες του τόπου που υπηρετεί, με στόχο την ενίσχυσή τους στο δύσκολο έργο του ελέγχου και της προστασίας των δασικών και αγροτικών οικοσυστημάτων και του φυσικού περιβάλλοντος.

Κλείνοντας την τοποθέτησή μου επί της αρχής, θα σταθώ επιλεκτικά σε ορισμένες επί μέρους ρυθμίσεις, επιφυλασσόμενος βέβαια να τοποθετηθώ λεπτομερέστερα για όλες τις ρυθμίσεις στη συζήτηση κατ’ άρθρο.

Επισημαίνω λοιπόν πολύ γρήγορα τη ρύθμιση για τη διάθεση στις αστυνομικές αρχές και τις υπηρεσίες του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής των χερσαίων, πλωτών και εναερίων μεταφορικών μέσων που έχουν κατασχεθεί ως αντικείμενα λαθρεμπορίας, ή ως μεταφορικά μέσα ναρκωτικών ουσιών, λαθρεμπορευμάτων ή λαθρομεταναστών και ως μέσα παράνομης διακίνησης όπλων και αρχαιοτήτων.

Πρόκειται για μια αναγκαιότητα που υπαγορεύθηκε από το δημόσιο συμφέρον, καθώς αξιοποιούνται με τον τρόπο αυτό τεχνικά μέσα που είναι χρήσιμα για τα σώματα ασφαλείας πολύ περισσότερο απ’ό,τι είναι σε όσους ιδιώτες τα παίρνουν μετά με τη διαδικασία της δήμευσης.

Στο ίδιο πλαίσιο κινείται και η θέσπιση της καταβολής ανταλλάγματος από τρίτους προς την Ελληνική Αστυνομία για τις περιπτώσεις παροχής υπηρεσιών που υπερβαίνουν το μέτρο που αναλογεί στο πλαίσιο της αποστολής της.

Είναι γνωστό σε όλους σας ότι πολλές φορές η αστυνομία εκτελεί χρέη που δεν έχουν σε τίποτα να κάνουν με την κύρια αποστολή της. Για παράδειγμα, παρέχει προστασία σε ιδιωτικές χρηματαποστολές, σε μεταφορές καλλιτεχνικών έργων, ιδιωτικών συλλογών ή αγαθών μεγάλης αξίας, υπηρεσίες εκπαίδευσης σε ιδιώτες κλπ. Αυτά τα καθήκοντα μπορεί να βρίσκουν μια αιτιολογική βάση στην ανάγκη να υπάρχει ασφάλεια σε τέτοιες λειτουργίες, έχουν όμως και ένα δημοσιονομικό κόστος, το οποίο είναι απαράδεκτο να επωμίζεται ο κρατικός προϋπολογισμός.

Γι’ αυτό προβλέπουμε ότι θα καταβάλλονται τέλη και ότι τα καταβαλλόμενα τέλη θα διατίθενται για την αναβάθμιση του εξοπλισμού και της υποδομής των αστυνομικών υπηρεσιών, ενώ το 4% των εσόδων που προέρχονται από παροχή υπηρεσιών σε μη δημόσιες υπηρεσίες θα περιέρχεται στα ασφαλιστικά ταμεία του προσωπικού.

Τέλος, χρειάζεται νομίζω ιδιαίτερη μνεία στα θέματα συνδικαλιστικού ενδιαφέροντος που ρυθμίζονται με το παρόν σχέδιο νόμου. Γνώμονας εδώ υπήρξαν αφενός τα αιτήματα των ίδιων των συνδικαλιστικών φορέων των αστυνομικών, και αφετέρου η εξυπηρέτηση της καλύτερης εκπροσώπησης των εργαζομένων. Έτσι, κρίναμε αναγκαία την βελτίωση της εκπροσώπησης των συνοριοφυλάκων και των ειδικών φρουρών. Γι’ αυτό επιτρέπεται πλέον η συμμετοχή τους είτε στις πρωτοβάθμιες ενώσεις τους είτε στις οικείες οργανώσεις αστυνομικών υπαλλήλων.

Κατόπιν, σε δεύτερο βαθμό, δίδεται η δυνατότητα στις πρωτοβάθμιες οργανώσεις τους να μετέχουν στις αντίστοιχες ομοσπονδίες, είτε τις δικές τους είτε αυτές των αστυνομικών υπαλλήλων. Ακόμη, δόθηκε η δυνατότητα να ιδρύονται πλέον πρωτοβάθμιες συνδικαλιστικές οργανώσεις σε επίπεδο Αστυνομικών Διευθύνσεων. Αυτό ανταποκρίνεται σε αίτημα της ΠΟΑΣΥ. Δικαιολογητική βάση δε της συγκεκριμένης ρύθμισης είναι η ανάγκη καλύτερης και πληρέστερης εκπροσώπησης των αστυνομικών σε πρώτο βαθμό.

Αυτό έχει καταστεί αναγκαίο, δεδομένου ότι στην Αττική υπηρετεί σχεδόν η μισή αστυνομική δύναμη της χώρας, δηλαδή περίπου 18.000 με 19.000 αστυνομικοί. Είναι νομίζω αυτονόητο ότι όλος αυτός ο όγκος εργαζομένων που είναι διάσπαρτος στην Αττική, δεν μπορεί να εκπροσωπείται σε πρωτοβάθμιο επίπεδο από ένα και μόνο σωματείο. Αμφιβάλλω αν κανείς μπορεί να το υποστηρίξει αυτό δημόσια ή και κατ’ ιδίαν. Ήδη άλλωστε, υπάρχουν ζητήματα απαρτίας του σωματείου, το οποίο για να αντιμετωπίσει τη μη ύπαρξη απαρτίας για να λαμβάνει αποφάσεις, λόγω του τεράστιου αριθμού μελών, έχει προβεί σε τροποποίηση καταστατικού, ώστε να έχει απαρτία με μόνον 300 μέλη, ενώ σύμφωνα με το καταστατικό θα έπρεπε να έχει απαρτία με 3.500 μέλη. Αυτό και μόνο καθιστά έωλη την ορθή εκπροσώπηση των χιλιάδων αστυνομικών. Σημειωτέον εδώ ότι εκτός από την Αττική, οι μόνες άλλες περιπτώσεις που επηρεάζονται από το παρόν σχέδιο νόμου είναι οι νομοί Αιτωλοακαρνανίας και Έβρου. Στην υπόλοιπη επικράτεια, δεν επηρεάζονται οι πρωτοβάθμιες ενώσεις, αφού κάθε νομός αντιστοιχεί σε μία αστυνομική διεύθυνση.

Και τέλος, επειδή βλέπω ότι γίνεται μεγάλη συζήτηση για το συγκεκριμένο θέμα και όλοι ψάχνουν να βρουν τις επιδιώξεις είτε του Υπουργού είτε της πολιτικής ηγεσίας, είτε του ΠΑΣΟΚ, η ουσία είναι μία.

Ο μόνος γνώμονας για αυτή τη ρύθμιση είναι η αντιπροσωπευτικότερη εκπροσώπηση και η τακτοποίηση όσον αφορά στα συνδικαλιστικά θέματα και η τακτοποίηση όσον αφορά στην εκπροσώπηση των αστυνομικών υπαλλήλων.

Ωστόσο , ο κ. Δρίτσας εστίασε την κριτική του σε θέματα που αφορούν τον συνδικαλιστικό νόμο, τα οποία όμως δεν περιλαμβάνονται σε αυτό το νομοσχέδιο. Και δεν ήταν στην πρόθεση μας να περιλαμβάνονται σε αυτό το νομοσχέδιο. Είναι όμως στην πρόθεση μας να περιληφθούν σε νέο νομοσχέδιο καθώς αποτελεί τη βασική προγραμματική δέσμευση του ΠΑΣΟΚ.

Ως εκ τούτου λοιπόν, ο συνδυασμός στη σκέψη μας της αναλογικής εκπροσώπησης, της αποκεντρωμένης εκπροσώπησης, της δημοκρατικής εκπροσώπησης και των ρυθμίσεων που έρχονται όσον αφορά στον συνδικαλιστικό νόμο, επιβεβαιώνει την κατεύθυνση που έχουμε και διαψεύδει ρητά και κατηγορηματικά τις εκτιμήσεις όλων των συναδέρφων που προχώρησαν πολύ μακριά, θεωρώντας ότι γίνεται μία επέμβαση με καθαρά κομματικές επιδιώξεις. Όχι, δεν έχουμε κανένα τέτοιο λόγο, δεν έχουμε καμία τέτοια πρόθεση.

Ούτως ή άλλως οι αστυνομικοί υπάλληλοι γνωρίζουν, και ιδιαίτερα οι μεγαλύτεροι στην ηλικία, εκείνοι που πρωτοστάτησαν στην αρχή του συνδικαλισμού, ότι , όχι μόνο το ΠΑΣΟΚ, αλλά και εγώ προσωπικά ήμουν από εκείνους που μετέφεραν το λόγο τους και τη διεκδίκηση τους, στα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα, εν τη γεννέση του συνδικαλιστικού κινήματος.

Μακριά από μένα προσωπικά, αυτές οι απόψεις που διαβάζω στα blogs , διοχετευμένα από τους υποστηρικτές διαφορετικών απόψεων. Μακριά από την κυβέρνηση αυτές οι προσεγγίσεις και μακριά από το ΠΑΣΟΚ.

Σας ευχαριστώ πολύ.

Τελευταίες Αναρτήσεις