Πε 11 Αυγούστου 22
ΑρχικήΔελτία Τύπου 2011Δελτία Τύπου Ιανουάριος 201123-01-2011: Δελτίο Τύπου με συνέντευξη του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη Χρήστου Παπουτσή στην εφημερίδα "ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ"

23-01-2011: Δελτίο Τύπου με συνέντευξη του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη Χρήστου Παπουτσή στην εφημερίδα “ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ”

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ

Αθήνα, 23 Ιανουαρίου 2011

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Συνέντευξη Χρήστου Παπουτσή , Υπουργού Προστασίας του Πολίτη, στην εφημερίδα «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ».

Πόσο κοντά μετά τις τελευταίες συλλήψεις πιστεύετε ότι βρίσκεται η αντιτρομοκρατική στην οριστική εξάρθρωση μια ακόμη τρομοκρατικής οργάνωσης;

Οι επιχειρήσεις της Αντιτρομοκρατικής Υπηρεσίας έχουν καταφέρει το τελευταίο διάστημα ισχυρά πλήγματα σε ορισμένες ομάδες κάποιων που έχουν κάνει επιλογή της ζωής τους να χρησιμοποιούν τη βία. Όμως, τίποτα δεν έχει τελειώσει.

Η έρευνα συνεχίζεται προς όλες τις κατευθύνσεις με προσεκτικά βήματα. Μέχρι στιγμής έχουν συλληφθεί κάποιοι πρωταγωνιστές και η εξέταση των ευρημάτων συνεχίζεται.

Πόσο σας τρομάζει το γεγονός ότι την τελευταία πενταετία έχουμε έντονη δράση της εγχώριας τρομοκρατίας;

Αυτό που με ανησυχεί ιδιαίτερα είναι ότι βλέπω νέα παιδιά να υιοθετούν εύκολα τις μεθόδους της βίας και της κατατρομοκράτησης της κοινωνίας. Με προβληματίζει το γεγονός ότι αυτοί οι νέοι άνθρωποι είναι γεμάτοι μίσος για το κοινωνικό και πολιτικό μας σύστημα. Σε καμία περίπτωση δεν έχουν σχέση με τη μεγάλη πλειοψηφία της νεολαίας που αγωνίζεται για την προοπτική της χώρας και της δικής τους ζωής.

Αλλά αισθάνομαι ότι έχουμε την υποχρέωση να εξετάσουμε σε βάθος τα αίτια που οδηγούν κάποιους στη βία.

Επιπλέον, πρέπει οι επιλογές μας να αναδεικνύουν καθημερινά το δημοκρατικό πρόσωπο στην άσκηση της εξουσίας.

Οι επικοινωνιακές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται από την ΕΛΑΣ σε υποθέσεις τρομοκρατίας (όπως πρόσφατα με την περίπτωση της 27χρονη Γερμανίδας που όπως έδειξε η ανακοίνωσή σας, σας εξόργισαν) πόσο μπορούν να οδηγήσουν σε λάθη;

Λάθη μπορούν να κάνουν όλες οι πλευρές. Όμως, όταν μια επιχείρηση είναι σε εξέλιξη όλοι πρέπει να επιδεικνύουν υπευθυνότητα. Ζήτησα λοιπόν από τις υπηρεσίες να απαγορευθεί η μετάδοση πληροφοριών πριν το τέλος των επιχειρήσεων, την ολοκλήρωση των ερευνών και την πλήρη επιβεβαίωση των στοιχείων. Και αυτή να γίνεται μόνο με επίσημο τρόπο. Σε κάθε περίπτωση να είναι απόλυτος ο σεβασμός των δικαιωμάτων και της αξιοπρέπειας των πολιτών, όπως ορίζει ο νομικός μας πολιτισμός και το κράτος δικαίου.

Πώς σκέφτεστε να αντιμετωπίσετε τη μικροεγκληματικότητα (ληστείες κλοπές) που έχει αυξηθεί και δημιουργεί αίσθημα ανασφάλειας στους πολίτες. Μήπως προγραμματίζεται τη δημιουργία και άλλων ομάδων όπως η ΔΙΑΣ ή σκέφτεστε άλλους τρόπους ;

Είναι αλήθεια πως ο κόσμος έχει αγκαλιάσει το έργο που προσφέρουν στην αντιμετώπιση του καθημερινού εγκλήματος οι διάφορες ομάδες της αστυνομίας, είτε αυτές είναι οι πεζές περιπολίες, είτε είναι οι ομάδες ΔΙ.ΑΣ. ή ΔΕΛΤΑ. Οι προσπάθειές μας για να εγγυηθούμε την ποιότητα της ζωής και την ασφάλεια των Ελλήνων πολιτών είναι συνεχείς. Προωθούμε δέσμες πολιτικών σε νομοθετικό αλλά και σε επιχειρησιακό επίπεδο με στόχο τον εκσυγχρονισμό και την αποτελεσματικότητα της αστυνομίας. Πάντα, όμως, με τον ίδιο στόχο. Να σταθεί η αστυνομία στο πλευρό των πολιτών και να εγγυηθεί τα δικαιώματά τους όπως κατοχυρώνονται στο Σύνταγμα και τους νόμους του κράτους.

Θεωρείτε πως η λειτουργία της οργανωμένης οικονομικής αστυνομίας θα καλύψει ένα μεγάλο κενό που έχει να κάνει με την είσπραξη των απωλεσθέντων εσόδων του δημοσίου; Τι αποτελέσματα περιμένετε;

Σε μια περίοδο που οι Έλληνες πολίτες καταβάλλουν υπεράνθρωπες προσπάθειες προκειμένου να συμβάλλουν στην οικονομική σωτηρία της χώρας, δεν είναι δυνατόν να επιτρέπουμε να συνεχίζεται το φαγοπότι ορισμένων. Κύριος στόχος λοιπόν της οικονομικής αστυνομίας είναι να χτυπηθεί το οικονομικό έγκλημα το οποίο επηρεάζει αρνητικά την εθνική οικονομία και το δημόσιο συμφέρον. Στο στόχαστρο μπαίνουν η φοροδιαφυγή, η διαφθορά και η παράνομη διαχείριση κοινοτικών κονδυλίων, η μεταφορά κεφαλαίων και το λαθρεμπόριο. Επίσης, στο στόχαστρό της θα συμπεριληφθούν και οι υπερτιμολογήσεις φαρμάκων, η μη έκδοση αποδείξεων από ιατρούς, οι παράνομες συνταγογραφήσεις κ.α. Θα είναι οργανωμένη με βάση τα διεθνή πρότυπα και σε πλήρη συνεργασία αλλά και παράλληλη λειτουργία με το ΣΔΟΕ.

Ο Φράκτης στον Έβρο σκέφτεστε να τοποθετηθεί και σε άλλα τμήματα κατά μήκος των συνόρων, εκτός του χερσαίου τμήματος και με ποια άλλα μέτρα πρέπει να συνδυαστεί για να φέρει αποτελέσματα;

Πρώτον, δεν σφραγίζουμε τα σύνορα. Τα διαχειριζόμαστε καλύτερα. Και ο φράχτης είναι ένα προστατευτικό μέσο που σχεδιάζεται να αναπτυχθεί στα 12,5 χιλιόμετρα – τα χερσαία σύνορα μεταξύ Ελλάδας – Τουρκίας. Αφορά στο σημείο που παρατηρείται ανεξέλεγκτη εισροή στη χώρα μας παράνομων μεταναστών. Και έχει στόχο τον καλύτερο έλεγχο των συνόρων και την υποστήριξη του έργου της Ελληνικής Αστυνομίας και του Frontex. Εκτός από το φράχτη όμως , θα υπάρχουν θερμικές κάμερες, οχήματα, αλλά και ειδικές συσκευές ανίχνευσης. Τα μέσα αυτά θα μας επιτρέψουν να σταθεροποιήσουμε την κατάσταση προκειμένου να μπορούμε να εργαστούμε σε συνεργασία πάντα με άλλες χώρες της ΕΕ για την οικοδόμηση μακροπρόθεσμων λύσεων. Όπως είναι ο νέος νόμος για τη δημιουργία μιας ανεξάρτητης αρχής ταχείας εξέτασης των αιτημάτων ασύλου και μιας αυτοτελούς υπηρεσίας για τη λειτουργία κέντρων πρώτης υποδοχής και κέντρων κράτησης παράνομων μεταναστών. Με τον ίδιο νόμο αναθεωρείται το νομικό πλαίσιο για την οργάνωση εθελοντικού επαναπατρισμού μεταναστών και την υποχρεωτική απέλαση εκείνων που δεν δικαιούνται διεθνούς προστασίας.

Τι απαντάτε στις αντίθετες φωνές ότι η τοποθέτηση ενός φράχτη μας επιστρέφει σε άλλες εποχές;

Η αλήθεια είναι ότι ορισμένοι επιδεικνύουν απίθανη ανευθυνότητα. Όμως, το θέμα φύλαξης και ελέγχου των συνόρων είναι θέμα εθνικής κυριαρχίας. Η χώρα μας είναι υποχρεωμένη να προστατεύει τα δικαιώματα των πολιτών της και όσων κατοικούν νόμιμα στο έδαφός της.

Ας είναι λοιπόν οι πολίτες που θα κρίνουν τι είναι προοδευτικό και τι μας γυρίζει σε άλλες εποχές. Ποιος φέρνει αποτέλεσμα που σέβεται την ανθρώπινη αξιοπρέπεια και τα δικαιώματα των μεταναστών και ποιος τους εκμεταλλεύεται παντοιοτρόπως. Δεν έχουμε το δικαίωμα να παραμένουμε άπραγοι και άβουλοι και να παρακολουθούμε το πρόβλημα να γιγαντώνεται.

Γι΄ αυτό επιμένω με ένα σύνολο πρωτοβουλιών στην Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση να διασφαλίσω τα δικαιώματα και των Ελλήνων πολιτών και των ανθρώπων εκείνων που αναζητούν ένα καλύτερο αύριο.

Οι επισκέψεις ευρωπαίων αξιωματούχων στην συνοριακή γραμμή του Έβρου που αποτελεί και την κυριότερη είσοδο λαθρομεταναστών πιστεύετε ότι έφερε αποτελέσματα; Προτίθεστε ν’ ασκήσετε επιπλέον πιέσεις στη γείτονα για την υλοποίηση της συμφωνίας επανεισδοχών;

Ναι, πιστεύω ότι η Ευρώπη έχει κατανοήσει και το δείχνει έμπρακτα πλέον ότι το πρόβλημα της παράνομης μετανάστευσης είναι ένα ευρωπαϊκό πρόβλημα. Και ότι δεν είναι δυνατόν η Ελλάδα να το διαχειριστεί μόνη της.

Όσον αφορά την Τουρκία η συνεργασία μας βρίσκεται σε καλό σημείο αν και απομένουν ακόμη πολλά να γίνουν. Στο Άτυπο Συμβούλιο Υπουργών Εσωτερικών στη Βουδαπέστη είχαν την ευκαιρία να συναντηθώ με τον Τούρκο Υπουργό Εσωτερικών Beşir Atalay με τον οποίο συμφωνήσαμε για την ενίσχυση της διμερούς συνεργασίας προκειμένου να αναληφθούν, εκτός από τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες, και διμερείς προσπάθειες προκειμένου να ελεγχθεί η διέλευση παράνομων μεταναστών από τα κοινά θαλάσσια και, κυρίως, χερσαία σύνορα των δύο χωρών. Στο πνεύμα αυτό αποφασίσθηκε να πυκνώσουν οι επαφές και η επικοινωνία εκπροσώπων των δύο χωρών σε όλα τα επίπεδα και να υπάρχει ταχεία και λεπτομερής ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των αρμοδίων υπηρεσιών σχετικά με κυκλώματα και διακινητές παράνομων μεταναστών.

Είναι αλήθεια πώς πολλοί λαθρομετανάστες θέλουν να επιστρέψουν στην πατρίδα τους αλλά η χώρα μας δεν μπορεί να σηκώσει το οικονομικό βάρος της επαναπροώθησης τους;

Οπωσδήποτε για την Ελλάδα είναι πολύ μεγαλύτερο το οικονομικό βάρος της παραμονής των παράνομων μεταναστών απ’ ότι η χρηματοδότηση της αποχώρησής τους.

Όπως σας είπα ο νέος νόμος προβλέπει δύο κατευθύνσεις για τις διαδικασίες επαναπροώθησης.

Η μία είναι ο εθελοντικός επαναπατρισμός για κάποιον ο οποίος ήρθε, είδε και απογοητεύτηκε και δεν μπορεί να πάει στην υπόλοιπη Ευρώπη και ζητάει να πάει στη χώρα του. Τον χρηματοδοτούμε για να επιστρέψει στην πατρίδα του. Και η δεύτερη είναι οι υποχρεωτικές απελάσεις για εκείνους οι οποίοι έχουν ολοκληρώσει όλη την προσπάθεια και έχουν χρησιμοποιήσει όλα τα ένδικα μέσα που προβλέπει το Ελληνικό Σύνταγμα και οι νόμοι του ελληνικού κράτους και αποδείχθηκε ότι δεν έχουν το δικαίωμα διεθνούς προστασίας και

Ως εκ τούτου πρέπει να αποχωρήσουν.

Τελευταίες Αναρτήσεις